رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الخميس ۱ ذو القعدة ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 9 May

اسفند ۱۳۹۶ ۶ » سینما خانه | پایگاه خبری سینما، تئاتر و تلویزیون



حضور فیلم سینمایی “کوپال” در جشنواره “ تریسور” هند

فیلم سینمایی “کوپال” به کارگردانی کاظم ملایی در سیزدهمین دوره جشنواره “ تریسور” کرالا هند نمایش داده می شود. به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی فیلم سینمایی کوپال؛ جشنواره تریسور در سال ۲۰۰۴ تاسیس شده و هدف آن نمایش بهترین های سینمای جهان و هند در ایالت کرالا است.کرالا یکی از ایالات […]


روز سوم اجراهای جشنواره تجربه

هشتمین روز هجدهمین جشنواره تئاتر تجربه برگزار شد.

در این نمایش های “یاجوج”، “ب ساز”، “این یک خیمه نیست” و “ورودی بی نام” در بخش هنرهای اجرایی و نمایش های “لیلی و مجهول”، “شین”، “آشغال مانده ها” و “دختر وحشی” در بخش صحنه ای به روی صحنه رفتند. همچنین دو نمایش “بی/اینستالیشن” و “G-J” در بخش تئاتر در حاشیه شهر اجراهای خود را […]


وزیر راه و شهرسازی: قطار یعنی سفر و زندگی

اختتامیه دومین جشنواره فیلم و عکس راه آهن برگزار شد

به گزارش سینماخانه و به نقل از ستاد خبری دومین جشنواره فیلم و عکس راه آهن، مراسم اختتامیه جشنواره امروز ساعت ۱۸:۳۰ در تالار غدیر ساختمان مرکزی راه آهن جمهوری اسلامی ایران با حضور مدیرعامل راه آهن، مدیرروابط عمومی وزارت راه، مهدی شفیعی مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی، مدیرعامل انجمن تهیه کنندگان، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، […]


دومین دوره جشنواره فیلم و عکس راه آهن برگزیدگان خود راشناخت

دومین دورۀ جشنواره فیلم و عکس راه آهن دوشنبه، ۱۴ اسفند با معرفی نفرات برگزیده این جشنواره در تالار غدیر ساختمان مرکزی راه آهن برگزار شد. دومین دوره از جشنواره عکس و فیلم راه‌آهن با حضور جمعی از مسئولان فرهنگی و هنری و وزارت راه و همچنین هنرمندان کشور، دوشنبه چهاردهم اسفندماه طی مراسمی در […]


روز دوم اجراهای تجربه

هفتمین روز از هجدهمین جشنواره تئاتر تجربه برگزار شد.

به گزارش سینماخانه؛ در این روز نمایش های “تاریخ مصرف”، “یک” و “فروپاشی در وقت مقرر” در بخش صحنه، “ماتادور”، “یاجوج”، “ترس و لرز”، “بوتو فاوست”، “این یک خیمه نیست” و “ورود بی نام” در بخش هنرهای اجرایی به روی صحنه رفتند. نمایش “ورود بی نام” به کارگردانی نوا عسگری ساعت ۱۲ در سالن امتحانات […]


برگزیدگان اسکار ۲۰۱۸ مشخص شدند

به نقل از هالیوود ریپورتر، نودمین دوره مراسم اسکار در دالبی تئاتر لس آنجلس برگزار شد و برگزیدگان این دوره از اسکار معرفی شدند. اجرای این مراسم مانند سال پیش بر عهده جیمی کیمل بود. در این مراسم که با حضور چهره های مطرح سینمای جهان همراه بود، برگزیدگان به شرح ذیل معرفی شدند: بهترین طراحی صحنه […]


شروع اجراهای جشنواره تجربه

در روز شنبه ۱۲ اسفند ششمین روز از هجدهمین جشنواره تئاتر تجربه اجراهای مسابقه ای آغاز شدند. به گزارش سینماخانه؛ در این روز نمایش‌های “اسب های نشئه” و “اقلیت” در بخش صحنه، نمایش‌های “خوراک”، “این یک خیمه نیست” و “به خاطر النی” در بخش هنرهای اجرایی و نمایش‌های “اعلامیه”، “Ladies & Gentleman We are floating […]


پایان کار نهمین جشنواره سوره

نهمین جشنواره دانشجویی تئاتر دانشگاه سوره برگزیدگان خود را شناخت. به گزارش سینماخانه؛ در روز یکشنبه ۱۲ اسفند مراسم اختتامیه جشنواره تئاتر دانشگاه سوره در سالن همایش های این دانشگاه برگزار و اسامی برگزیدگان بخش های مختلف این جشنواره اعلام شد. اسامی برگزیدگان به شرح زیر است: بخش نمایشنامه نویسی: هیئت داوران: محمد امیر یار […]


logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

احیای ژانر ورزشی با «پرویز خان»

در میان انبوه ژانرهایی که سینمای ایران از آن ها محروم و یا تهی است؛ از میان فیلم های ورزشی تنها تعداد معدودی در دهه ۷۰ به یاد می آید و حالا «پرویز خان» بار دیگر نفسی تازه و جانی دیگر بر این پیکره فراموش شده می دمد. «پرویز خان» نخستین فیلم علی ثقفی است و برای اولین پروژه فیلمسازی یک کارگردان جاه طلبانه می نماید. پروداکشنی که با توجه به تاریخ و جغرافیای فیلم سنگین است و از سویی بازسازی مسابقات فوتبال نیز بر ابعاد آن می افزاید. موضوع فیلم برگرفته از واقعیت‌های تاریخ فوتبال ملی ایران در مقطعی حساس بنا نهاده شده و فیلمساز کوشیده تا ضمن وفاداری بر اصالت رویداد، به فراخور نیازهای دراماتیک مواردی را نیز در چهارچوب داستانی بر آن بی افزاید و به همین سبب با فیلمنامه ای طرف هستیم که قصه گویی را فدای واقعیت نمی کند و شاید علت اعتراض برخی چهره های ورزشی نیز همین جنبه های فرامتنی است که ثقفی در مابین روایت اصل موضوع جای داده است. در کارگردانی نیز علی ثقفی با طرح و ایده ای فکر شده ظاهر می گردد که نمود آن را می توان به شکل بارز در تصویر کردن صحنه های فوتبالی و بازسازی مسابقه تیم ملی ایران و کویت که در کشور بی طرف قطر در اسفند 1365 برگزار شد؛ مشاهده کرد. اما از همه این موارد که بگذریم آنچه «پرویز خان» را متمایز می کند انتخاب بازیگر این نقش یعنی سعید پورصمیمی است که در 80 سالگی به خوبی از عهده بازی در نقش 54 سالگی پرویز دهداری بر آمده است. پورصمیمی با قدرت و تسلط مثال زدنی خود کاراکتر دهداری را همچون موم در دست می گیرد و آن را چنان ورز می دهد که تفکیک نقش از خود بازیگر کاری سخت و حتی نشدنی است. اجرای سعید پورصمیمی مبتنی بر دریافت و درک او از یافته ها و شنیده هایش از کاراکتر بعلاوه نگاهی غریزی و شهودی برآمده از رویکرد خود اوست. در کلیت علی رغم برخی کمبودها به ویژه ضعف هایی در پرداخت کاراکترهای فرعی و یا شاخ و برگ اضافی و پاره ای خرده داستان ها؛ در این مقطع می توان از «پرویز خان» به عنوان احیا کننده ژانر ورزشی در سینمای ایران یاد کرد و حضور آن را در سینمای یکنواخت امروز ما مقتنم دانست. حضوری که با ادامه اکران آن به صورت آنلاین شاید معادلات تازه ای را در عرصه فروش به بار آورد. سینماخانه / حمید عبدالحسینی