رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 15 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March
در گفتگوی اختصاصی با سینماخانه

حامد شایسته: سبک نوگرا را دنبال میکنم

حامد شایسته از نویسندگان و کارگردانان جوان و مستقل درگفتگو با سینماخانه بر لزوم حمایت از هنرمندان مستقل جهت تولید آثارنمایشی تاکید کردو سبک خودرا دراین زمینه نوگرا توصیف نمود. قدری از تجربیات خود درعرصه هنر بگویید کار فیلمسازی را ازحدود ۸ سال پیش و با کارگردانی فیلم ماه گرفتگی که برگرفته از نمایشنامه کسوف […]

حامد شایسته از نویسندگان و کارگردانان جوان و مستقل درگفتگو با سینماخانه بر لزوم حمایت از هنرمندان مستقل جهت تولید آثارنمایشی تاکید کردو سبک خودرا دراین زمینه نوگرا توصیف نمود.

قدری از تجربیات خود درعرصه هنر بگویید

کار فیلمسازی را ازحدود ۸ سال پیش و با کارگردانی فیلم ماه گرفتگی که برگرفته از نمایشنامه کسوف نوشته ایوب آقاخانی بود؛ با امکانات محدود و دوربین گوشی تلفن همراه آغاز کردم که علی رغم مشکلات نمایش در داخل کشور به جشنواره های متعدد خارجی راه یافت و باعث بازگشت سرمایه ای شد که بتوان به مسیر ادامه داد. در ادامه فیلم سینمایی بلند هتل کاپیلا را با همراهی ۲۴ نفر از بازیگران مستعد در عرصه تئاتر جلوی دوربین بردم که آنها هم اینک هر کدام به نحوی در زمینه تئاتر درحال فعالیت اند، نواختن با درد نیز عنوان فیلم دیگرم هست که به تاثیرات یک دختر اهل کردستان عراق بر اعمال و رفتار یک داعشی می پردازد و تغییراتی که وی بر اثر این رابطه دچارش می گردد را روایت می کند؛ این فیلم هم اکنون در پلتفرم های داخلی نیز دردسترس علاقمندان قرار دارد و خوشبختانه جز پر بازدیدترین آثار قرارگرفته و توانسته است جایزه بهترین فیلم جشنواره درام آمریکا را کسب کند همچنین به تازگی تولید فیلم کوبیسم را با دستمایه قرار دادن زندگی یک نقاش به پایان رسانده ام.

درخصوص سبک مورد علاقه خود در این عرصه بفرمایید

سبکی که گروه ما دنبال می کند سبک نوگرا است؛ در واقع یک سمت و سوی پست مدرن در نگاه و نوع روایت و فضاسازی این آثار وجود دارد.

با توجه به حضور خود در این عرصه چه ارزیابی و تحلیلی از مشکلات موجود و راهکارهای مرتفع ساختن آنها دارید؟

متاسفانه چشم انداز فعلی چندان چشم انداز مطلوبی نیست. تئاتر و سینما به خصوص در دوران شیوع کرونا با مشکلات عدیده ای روبرو گردید و بسیاری از سالن های تئاتر به تعطیلی کشیده شدند. درگذشته سالن های تئاتر به صورت درصدی از فروش گیشه اداره می شد ولی به مرور و حضور بخش خصوصی این روند به دریافت مبالغ مختلف توسط سالنداران تبدیل شد به نحوی که حتی در یک شب مبالغ سنگینی همچون ۳ میلیون تومان نیز برای اجاره یک سالن مطالبه می گردید و یا شاید امروز ارقامی بیشتر نیز باشد؛ حال سوال این است یک جوان تئاتری که درآمد آنچنانی ندارد با چه پشتوانه ای می تواند از پس این هزینه ها بربیاید تا چراغ تئاتر روشن باقی بماند. از طرفی سینما نیز با شرایط مشابهی رو به رو است و هزینه تماشای یک فیلم در سالن به قدری بالا است که تماشاگران با سطح مالی پایین چنین امکانی را ندارند و اساساً فیلم های ترغیب کننده که انگیزه لازم برای صرف چنین هزینه ای را در تماشاگران ایجاد کنند درصد بسیار ناچیزی از تولیدات را تشکیل می دهند. در چنین شرایطی سازوکار نحوه اجرا در سالن های دولتی که می توانند به صورت درصدی در اختیار گروه ها قرار بگیرد و بار عظیمی از مشکلات را بردارد نامشخص و مبهم است و نیاز به بازنگری و اصلاح ساختارهای مدیریتی دارد.

درخصوص فعالیتهای فعلی و آتی خود توضیح دهید

از ۱۳آبان نمایش هیچ کس جیمی نمیشه را هرشب ساعت ۲۱ در سالن دیوار چهارم به روی صحنه خواهیم داشت که پیرامون بیمارانی ست که دوران تئاتر درمانی را سپری می کنند و در این مسیر با مسائلی روبه رو می گردند. همچنین در آینده قرار هست فیلم سینمایی مسیر انحرافی را جلوی دوربین ببرم که پیرامون چند جوان باستان شناس می گذرد که در جستجوی گنج با خرابی ماشین رو به رو می گردند و این سرآغاز وقوع اتفاقات بعدی برای آنها است.

و کلام آخر

فیلمسازان زیادی در عرصه سینمای مستقل فعالیت دارند که آثارشان به دلایل مختلف امکان نمایش در داخل را نیافته در صورتیکه در جشنواره های مختلف در سطح جهان حضور داشته و موفق به کسب جوایز متعدد گردیده اند؛ یکی از دلایل این امر بی توجهی و کم اقبالی به آثاری از این دست در داخل کشور است که باعث جذب این استعدادها به بیرون از کشور می گردد.

سینماخانه / گفتگو: حمید عبدالحسینی _ عکاس: عرفان بیاتیان

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار