رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الخميس ۸ ذو القعدة ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 16 May

برنامه «فرهنگ مردم» جمعه‌ها ساعت ۲۱:۳۰ از رادیو ایران پخش می‌شود. به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، زهرا فقیه میرزایی تهیه کننده برنامه «فرهنگ مردم» بیان کرد: در برنامه این هفته جمعه ۱۸ فروردین از مراسم «گرگیعان» و سنت «اهواهو» در نیمه رمضان در استان مرکزی خواهیم گفت. وی ادامه داد: جشن «گرگیعان» نام […]

برنامه «فرهنگ مردم» جمعه‌ها ساعت ۲۱:۳۰ از رادیو ایران پخش می‌شود.

به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، زهرا فقیه میرزایی تهیه کننده برنامه «فرهنگ مردم» بیان کرد: در برنامه این هفته جمعه ۱۸ فروردین از مراسم «گرگیعان» و سنت «اهواهو» در نیمه رمضان در استان مرکزی خواهیم گفت.

وی ادامه داد: جشن «گرگیعان» نام یک مراسم اصیل و رایج در میان مردم استان‌های خوزستان، بوشهر، هرمزگان و کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌باشد. این مراسم به مناسب میلاد امام حسن مجتبی برگزار می‌شود و جشن کودکان اهواز محسوب می‌شود، یعنی توسط کودکان برگزار می‌شود.

این تهیه کننده رادیویی افزود: سنت دیرینه «اهو اهو» هم یکی از برجسته ترین آداب رمضانی استان مرکزی است که شامگاه چهاردهم ماه رمضان یعنی شب ولادت با سعادت امام حسن(ع) اجرا می‌شود. براساس این سنت قدیمی‌که بهترین و کامل ترین نمونه آن را در روستای خورهه شهرستان محلات می توان مشاهده کرد، همزمان با تاریک شدن هوا نوجوانان و کودکان در دسته‌های مجزا به در خانه اهالی روستا مراجعه می‌کنند. پس از آن بزرگترین عضو گروه از لحاظ سنی با صدای بلند شروع به خواندن اشعاری مشخص می‌کند و همزمان سایر اعضای گروه با صدای بلند کلمه «اهو اهو» را بیان می‌کنند. فلسفه وجودی این مراسم در واقع نوعی شادباش و تبریک ولادت امام حسن مجتبی(ع) است، که به منزله فال نیک گرفته می‌شود.

فقیه میرزایی در پایان خاطر نشان شد: از دیگر مراسم وسنت هایی که در برنامه به آن اشاره می‌شود، آیین الم ترانی در ساوه، سنت شو‌خوانی در خراسان جنوبی، آیین علی جانی در باغین کرمان و سنت الله رمضونی در سیستان می‌باشد.

گفتنی است «فرهنگ مردم» به تهیه کنندگی زهرا فقیه میرزایی، با اجرای شمسی فضل اللهی و محمدمحسن رفیعی، صدا برداری سمانه محمودیان و به قلم زینب صالح پور و سهیلا خدادادی جمعه‌ها ساعت ۲۱:۳۰ از رادیو ایران پخش می‌شود.

منبع: هنرصدا

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار