رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 17 خبر


  • شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
  • السبت ۲۴ ذو القعدة ۱۴۴۵
  • 2024 Saturday 1 June

تیـــــــــتر روز

فراخوان هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» منتشر شد

با اضافه شدن بخش «غزه، فلسطین، مقاومت»، فراخوان هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» منتشر شد. به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، فراخوان دریافت اثر برای حضور در هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» منتشر شد. بخش‌های جشنواره عبارتند از مسابقه ملی، مسابقه بین‌الملل، جایزه شهید آوینی، «غزه، فلسطین، مقاومت»، بخش‌های جنبی ملی و بین‌الملل و بزرگداشت. در مقدمه فراخوان این دوره از جشنواره آمده: «دنیای امروز، دنیای عبور از یکجانبه‌گرایی و تک‌صدایی است؛ جهان روزهای سخت و لحظه‌های غرورآفرین. «سینماحقیقت» فرصتی برای شنیده شدن پژواک جهان چندصدایی است. با این رویکرد، امسال در بخش «غزه، فلسطین، مقاومت» به آثاری با موضوع مقاومت، فجایع انسانی و نسل کشی در غزه توجه خواهیم کرد. همچنین می‌کوشیم کاشف استعدادهای تازه و آثار خلاقانه و تماشایی در سینمای مستند باشیم.» در بخش ملی آثاری می‌توانند متقاضی ...

پیشخوان

مریم کاویانی به «یک کیلو و بیست و یک گرم» پیوست

مریم کاویانی بازیگر سینما و تلویزیون به جمع بازیگران فیلم سینمایی «یک کیلو و بیست و یک گرم» اولین ساخته رحیم طوفان پیوست. تاکنون ۷۰ درصد از این پروژه که اولین پروژه سینمایی رحیم طوفان به شمار می رود، فیلمبرداری شده است. این کارگردان پیش از این با فیلم های کوتاه «صلح سرخ» در جشنواره […]


با کارگردانی ایمان افشاریان

سینمای هند در تئاتر جان می گیرد/ «شعله ۲» بر اساس فیلمی نوستالژیک

نمایش «شعله ۲» به نویسندگی و کارگردانی ایمان افشاریان و بر اساس فیلم مطرح «شعله» از سینمای هندوستان، از هفته پایانی بهمن ماه در تالار حافظ به صحنه می رود. ایمان افشاریان که پیش از این نمایش «جنایت و مکافات» را در مقام کارگردان به صحنه برده بود و جایزه کارگردانی سی و چهارمین جشنواره […]


عباس رافعی برای حسن جوهرچی نوشت/ چه نقش‌ها از تو دریغ شد

عباس رافعی در یادداشتی کوتاه درباره حسن جوهرچی به نقش‌هایی اشاره کرد که برای این بازیگر نوشته شد ولی از او دریغ شد. عباس رافعی کارگردان و نویسنده در یادداشتی کوتاه به مرور خاطرات خود از همکاری با زنده‌یاد حسن جوهرچی پرداخته است. وی در متن خود آورده است: «بیست و هفت سال قبل درست […]


«کارگر ساده نیازمندیم» در اکران جشنواره مظلوم واقع شد

به گزارش سینماخانه؛ علیرغم حضور کمتر تماشاگران در اکران جشنواره ، اقبال نسبتا خوبی از فیلم شده است . دقایقی از ساعت ۲۳  که ساعت نمایش فیلم است می گذرد ، به راحتی در سالن اصلی جای نشستن پیدا می شود و با حدود ۱۰ دقیقه تاخیر چراغ های سالن در حالی خاموش می شود […]


«قاتل اهلی»؛ تیر خلاص به سینمای کیمیایی

بالاخره نسخه «قاتل اهلی» که مورد تایید مسعود کیمیایی است، در برج میلاد نمایش داده شد.   همه می‌دانستند پرحاشیه‌ترین فیلم جشنواره امسال پس از حذف «کاناپه»، «لرد» و «کارت پرواز»، آخرین ساخته مسعود کیمیایی است؛ آن هم نه به خاطر محتوای فیلم و موضوع سیاسی نصفه و نیمه آن؛ دعوای تهیه‌کننده و کارگردان و […]


دست‌بوسی و پابوسی در نشست خبری “قاتل اهلی” !!!!

واقعیت این است که نشست‌های رسانه‌ای فیلم‌ها در روز و شب‌های جشنواره‌ی فیلم فجر، مثل خود فیلم‌ها، در چند و شاید چندین سال گذشته، رو به افول بوده است؛ یک دلیلش هم این است که رسانه‌هایمان از نظر کیفی رو به افول نهاده‌اند و شبه‌خبرنگارهای عشق سینما، تنها صدا که نه، واقعا جمعیت خبرنگارهای سینمایی […]


همایون اسعدیان گفت: در فیلم «یک روز بخصوص» به‌دنبال خلق موقعیتی بودم که تماشاگر خود را در آن شرایط تصور کند. کارگردان فیلم «یک روز بخصوص» ۱۷ بهمن‌ماه پس از نمایش فیلمش در قالب جشنواره فیلم فجر در برج میلاد، همراه تعدادی از عوامل آن، توضیح‌هایی درباره تازه‌ترین اثرش ارائه کرد. اسعدیان درباره طرح اولیه […]


نویسنده «هری پاتر» پرقدرت‌ترین چهره سینمایی بریتانیا شد

جی کی رولینگ خالق «هری پاتر» با توجه به فعالیت‌های سینمایی‌اش به عنوان پرقدرت‌ترین چهره سینمایی بریتانیا انتخاب شد. به نقل از تایمز، در فهرستی از پرقدرت‌ترین چهره‌های برتر سینمای بریتانیا شامل کنت بارنا تا ادی ردمین و اما واتسون، جی‌کی رولینگ در صدر این فهرست قرار گرفت. این فهرست که برای تعیین پرقدرت‌ترین چهره‌های سینمای […]


۷ اثر برتر ششمین روز آرای مردمی جشنواره فیلم فجر

نتیجه شمارش آرای مردمی ششمین روز از سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر اعلام شد. نتیجه شمارش آرای فیلم های نمایش داده شده در روز ششم جشنواره فیلم فجر (۱۳۹۵/۱۱/۱۶) توسط ستاد انتخاب فیلم برگزیده از نگاه تماشاگران جشنواره فیلم فجر اعلام شد. لازم به توضیح است فهرست فیلم ها بدون اولویت است. بر این […]


«خوب، بد، جلف» در جشنواره فجر 35

“خوب،بد،جلف” تنفسی خوب در فضای جشنواده

به گزارش سینماخانه؛ علیرغم اینکه در دقایق اولیه فیلم حس می شد به تماشای سریال پژمان نشسته ایم ،در ادامه و با شکل گیری داستان اصلی و بازی قابل توجه حمید فرخ نژاد به نظر شاهد فیلم جذاب تری بودیم . سکانس های جذاب سه نفره حمید فرخ نژاد ، سام درخشانی و پژمان جمشیدی […]


دومین آنونس فیلم “ماجرای نیمروز” + ویدیو

به گزارش سینماخانه؛ دومین تیزر فیلم ماجرای نیمروز به کارگردانی محمدحسین مهدویان رونمایی شد. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: در محله های پر آشوب تهران، در پیچاپیچ خیایان ها و کوچه ها و در پستوی خانه ها سرگردان و حیران. آیا این جستجو را فرجامی هست؟ در این فیلم مهرداد صدیقیان، احمد مهرانفر، هادی […]


آنونس فیلم “سد معبر” + ویدیو

به گزارش سینماخانه ؛ فیلم “سد معبر” به کارگردانی محسن قرایی، داستان قاسم کارمند اداره سد معبر شهرداری را روایت می کند که در تلاش است وضعیتِ زندگیِ خود را بهبود ببخشد، اما در این راه با نرگس همسرش اختلافِ نظر دارد. فیلم “سد معبر” به کارگردانی محسن قرایی و نویسندگی سعید روستایی د سی […]


واکنش حاتمی کیا به فیلم «ماجرای نیمروز»مهدویان

ابراهیم حاتمی کیا کارگردان مطرح سینمای ایران ،پس از تماشای فیلم «ماجرای نیمروز»، واکنش جالبی به این فیلم داشت. حاتمی کیا پس از دیدن فیلم جدید مهدویان، او را در آغوش کشید و با تبریک ساخت این فیلم گفت که از دیدن «ماجرای نیمروز» واقعا لذت برده است. منبع : برنا  


نامه مهرجویی در حمایت از کیمیایی

داریوش مهرجویی کارگردان مطرح سینمای ایران ، نامه ای خطاب به مسعود کیمیایی منتشر کرد. متن کامل این نامه به شرح زیر است : مسعود جان این نامه را برای تو می نویسم تا شاید مرهمی باشد برزخم های دل پرعطوفت و مهربان تو. برای تو برای خودم وبرای انهایی که اینچنین بی حرمتی و […]


«سارا و آیدا»؛ ضعیف مثل انبوهی ‌از بی‌کیفیت‌های حاضر در فجر

«سارا و آیدا» فیلم ناامیدکننده دیگری بود که در هفتمین روز جشنواره روی پرده رفت.   مازیار میری یکی از فیلمسازانی است که در این سال‌ها، هر وقت فیلمی ساخته و به جشنواره آمده، قابل دفاع بوده و فیلم هایش از حداقل استانداردهای سینمای برخوردار است. میری زمانی «سعادت آباد» را با امیر عربی به […]


حاشیه های جشنواره فجر

از راه‌اندازی کمپین «بز شاخدار» تا برخورد فیزیکی با یکی از کارگردان‌ ها در کاخ جشنواره

مازیار میری بیان کرد: قبل از هر چیز باید دو نکته جدی را مطرح کنم. زمانی که می‌خواستم امروز برای نشست به برج میلاد بیایم از مدیر تولید درخواست کردم تا یک بز شاخدار گیر بیاورد. هر چه گشتیم گفتند اعضای شورای شهر آنقدر فعال شدند که دیگر شاخی وجود ندارد. ما می‌خواستیم کمپین بز […]


در نشست «ماجرای نیمروز» مطرح شد:

سرنوشت فرزند مسعود رجوی چه شد/ شخصیتی که سعید امامی نیست

نشست فیلم «ماجرای نیمروز» در حالی برگزار شد که در آن سوالاتی درباره شخصیت های فیلم و سرنوشت آنها طرح شد. دیشب جمعه ۱۵ بهمن ماه نشست خبری فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز» به کارگردانی محمد حسین مهدویان با حضور این کارگردان، محمود رضوی تهیه کننده، جواد عزتی، احمد مهرانفر، مهرداد صدیقیان، هادی حجازی فر بازیگران […]


نتیجه آرای مردمی جشنواره فیلم فجر در روز پنجم

نتیجه شمارش آرای فیلم های نمایش داده شده در پنجمین روز جشنواره فیلم فجر اعلام شد. نتیجه شمارش آرای فیلم های نمایش داده شده در روز پنجم جشنواره فیلم فجر جمعه ۱۵ بهمن ماه توسط ستاد انتخاب فیلم برگزیده از نگاه تماشاگران جشنواره فیلم فجر اعلام شد. لازم به توضیح است فهرست فیلم ها بدون […]


logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

«بی بدن» و زنده نگه داشتن سینمای اجتماعی

سینمای اجتماعی ایران حالا دیگر به یکی از ارکان اصلی بدل گشته است و «بی بدن» نشان می دهد محدودیت‌های چند سال اخیر و تمام تلاش های خواسته یا ناخواسته در جهت کمرنگ نمودن این شکل از سینما نتوانسته است ریشه دوانده و اصیل این گرایش را به تمامی در میان فیلمسازان و مخاطبین بگسلد. «بی بدن» قصه اش را از ماجرایی واقعی وام می گیرد و فیلمنامه نویس به سبب تجربه و دسترسی به پرونده های جنایی سال های گذشته موفق می شود تا با تلفیق عناصر و متریال های درام و تعلیق بر بستر موضوعی ملتهب، تماشاگر را با خود همراه سازد. فیلمساز و فیلمنامه نویس می کوشند تا تصویری تازه از شخصیت‌ها و فرآیندهای قضایی ارائه دهند و به همین مناسبت است که نوید پورفرج برای نقش بازپرس انتخاب گردیده تا یک نوع آشنایی زدایی را با کاراکتری این چنین شاهد باشیم و تا حد قابل قبولی به توفیق رسیده است. نمونه این رویکرد را می توان در نقش پدر و استفاده از سروش صحت هم امتداد داد که البته به آن اندازه موثر و باورپذیر نیست. الناز شاکردوست پس از وقفه ای کوتاه و در ادامه روند روبه رشد گذشته از پس نقشی سخت که نیاز به آمادگی های روحی و حسی و حتی جسمی خاصی داشته برآمده و حس و حال یک مادر نگران را به خوبی بازتاب می دهد. «بی بدن» یک نقطه ضعف هم دارد و آن طولانی بودن تایم فیلم (نسخه جشنواره) است که می تواند با تدوینی مجدد شکلی پالوده به خود بگیرد. پایان بندی «بی بدن» به شدت غافلگیرکننده است و به زعم نگارنده بر تاثیر گذاری قصه بر مخاطب اش بسیار می افزاید و می تواند از جمله وجوه افتراق این فیلم با سایر آثاری باشد که تاکنون با موضوع قصاص ساخته شده اند؛ همچنانکه پرداختن به جزییات قضایی نیز یکی از ویژگی های «بی بدن» است. سینماخانه / حمید عبدالحسینی