رفتن به بالا

اخبار سینما ، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • یکشنبه ۲ مهر ۱۳۹۶
  • الأحد ۳ محرم ۱۴۳۹
  • 2017 Sunday 24 September

بهمن ۱۳۹۵ » سینما خانه | پایگاه خبری سینما،تئاتر و تلویزیون

واکنش باران کوثری به پیام جردن باروز / تشکر از مردم کرمانشاه

باران کوثری تصویری از نوشته فارسی جردن باروز در اینستاگرام گذاشت و از مردم کرمانشاه برای رفتار مهمان‌دوستانه با کشتی‌گیران آمریکایی تشکر کرد. باران کوثری در این باره در اینستاگرامش نوشت: «جردن باروز ستاره کشتی آزاد آمریکا، پس از مسابقات جام جهانی کشتی آزاد که امسال در کرمانشاه برگزار شد در اینستاگرام خود به فارسی […]


نوشته لیلا اوتادی درباره زن ها/ آقای محترم مواظب قلب خانه ات باش

لیلا اوتادی در پست تازه اینستاگرامش متنی درباره زنها نوشت. این بازیگر نوشت: خانومها باید شوخ طبع باشندو نشاطشان را حفظ کنند… چون! زن ها قلب خانه اند! اگر شاد باشند قلب خانه می تپد . زن ها اگر درخانه موهایشان را شکل دهند ، اگر صورتشان را آرایش کنند ، اگر لباسهای شاد بپوشند […]


اشاره حامد بهداد به نادیده گرفته شدن بازی‌اش در «سد معبر»

حامد بهداد در پست تازه اینستاگرامش توجه مخاطبانش را به آرای منتقدان مجله فیلم جلب کرد. در متنی که بهداد منتشر کرده، آمده است : بهترین های مجله فیلم رگ خواب، حامد بهداد و لیلا حاتمی شدند. منتقدان مجله فیلم از بین آثار جشنواره رگ خواب را به عنوان بهترین فیلم انتخاب کردند. ماجرای نیمروز […]


«هفت و پنج دقیقه» با حضور عطاران و کیانیان

فیلم «هفت و پنج دقیقه» که سال ۸۷ به کارگردانی محمدمهدی عسگرپور در فرانسه ساخته شده، پس از هشت سال در گروه سینمایی هنر و تجربه اکران می‌شود. به نقل از روابط عمومی گروه هنر و تجربه، «هفت و پنج دقیقه» مضمونی اجتماعی دارد و بر اساس فیلمنامه فرهاد توحیدی ساخته شده است. این فیلم […]


دو نمایش جدید در تالار مولوی

اجراهای ماه پایانی سال ۹۵ در تالار مولوی مشخص شدند. به نقل از روابط عمومی مرکز تئاتر مولوی، دو نمایش جدید دانشگاهی در این مرکز تئاتری به صحنه می‌روند. نمایش‌های «اینا همه خوبن» به نویسندگی و کارگردانی فرید یوسفی و «پاپا اتللو» نوشته فرزین نوبرانی به کارگردانی فرزین نوبرانی و سحر جمالی آثاری هستند که […]


خرس طلای برلین به فیلمی از مجارستان رسید

مراسم اختتامیه شصت‌ و هفتمین جشنواره فیلم برلین دقایقی پیش با معرفی برندگان در بخش‌های گوناگون برگزار شد. هیات داوران شصت و هفتمین جشنواره فیلم برلین به ریاست پل ورهوفن، جایزه خرس طلای بهترین فیلم این رویداد سینمایی را به فیلم «درباره بدن و روح» به کارگردانی ایلدیگو انیدی از مجارستان اعطاء کردند. این فیلم […]


رونمایی از پوستر جدید «یک روز طولانی»

پوستر جدید «یک روز طولانی» ساخته بابک بهرام بیگی با طرحی از حمیدرضا بابابیگی رونمایی شد.   «یک روز طولانی» نوشته مشترک بابک بهرام بیگی و پیام ناصر است و از مضمونی اجتماعی برخوردار است. در خلاصه داستان فیلم آمده است: زمان آدم‌ها را دگرگون می‌کند اما تصویری را که از آنها داریم ثابت نگه […]


آنجلینا جولی به کامبوج رفت/ ساخت فیلم درباره کشور فرزندخوانده

بازیگر و کارگردان آمریکایی با فرزندان خود برای نمایش فیلمش به کامبوج رفت و با پادشاه این کشور دیدار کرد. به نقل از آسوشیتدپرس، آنجلینا جولی پس از جدا شدن از همسرش برای نخستین بار با جمع فررندانش در برنامه‌ای عمومی ظاهر شد و در کامبوج برای نمایش فیلمش «اول پدرم را کشتند» حضور یافت. […]


تینا پاکروان به انیمیشن «آخرین داستان» پیوست

تینا پاکروان انتخاب بازیگران گوینده انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» به کارگردانی اشکان رهگذر را بر عهده گرفت. دوبله انیمیشن «آخرین داستان» به زودی با حضور بازیگران مطرح سینما و تئاتر آغاز خواهد شد و تینا پاکروان بازیگرانی را که به جای شخصیت‌های این انیمیشن صحبت می‌کنند، انتخاب خواهد کرد. کریستف رضاعی آهنگسازی، علیرضا علویان صداگذاری […]


«سه ستاره» احسان علیخانی از ۱۴ اسفند روی آنتن می‌رود

«سه ستاره» با اجرای احسان علیخانی از شنبه ۱۴ اسفند روی آنتن شبکه سه سیما می رود. برنامه «سه ستاره» که سال گذشته نیز از اواخر اسفند ماه روی آنتن شبکه سه سیما رفت و به بررسی بهترین های تلویزیون می پردازد، امسال از ۱۴ اسفند به شبکه سه می آید. در این برنامه که […]


آخرین اخبار

logo-samandehi

یادداشت ویژه

«بیست و یک روز بعد» فیلمی علیه گداگرافی رایج در سینما

«بیست و یک روز بعد» تجلی درد‌های بزرگ یک جامعه است که توسط سیاستمداران کشور نادیده گرفته می‌شود. قطعا این فیلم در مکتوبات برخی منتقدان سینمایی، فیلم سیاهی است اما فیلم با اتکا به انگیزش‌های قهرمانی، سیاهی از خود بر جای نمی‌گذارد. در سینمای ایران طی دو دهه گذشته  اغلب آثاری که ساخته شده‌اند به دنبال تعریف تازه‌ای از طبقه متوسط و مطالبات آنهاست و طبقه فرودست اجتماعی هیچ جایگاه مشخص و تعریف معینی در میان آثار سینمایی ندارد. در واقع نوعی اعوجاج و نوعی التقاط معرفتی - اجتماعی از طبقات در سینمای ایران رایج است و همین امر موجب می‌شود باورپذیری آثار سینمایی ضریب مقبولیت در میان مخاطبان نداشته باشد. وقتی در حوزه فیلمسازی به دام واقع‌گرایی می‌افتادیم، ترسیم نقش و نگار طبقاتی و جزئیات از ضرورت‌های نمایشی محسوب می‌شود. فیلم «بیست و یک روز بعد» از آن دسته آثاری است که تصویر دقیقی از طبقه فرودست اجتماعی ارائه می‌کند. شاید نخستین دلیل تمایز فیلم « بیست و یک روز بعد» از سایر آثار سینمایی رایج، توجه مولف به نمایش کاملا واقع‌گرا از طبقه فرودست اجتماعی است. اغلب آثار ساخته شده درباره طبقه فرو دست به نوعی التقاط اجتماعی دچارند. عدم تشخیص نشانه‌های طبقه متوسط سبب می‌شود که فیلمساز اوج و فرود نمایشی و دراماتیک این طبقه را شناسایی نکند. گداگرافی ممنوع! چرا نمایش دقیق طبقه متوسط ضرورت دارد و در این متن بدان تاکید داریم؟ یکی از مشکلات عدیده سینمای ایران در دو دهه گذشته این است که  به دلیل عدم شناسایی طبقات اجتماعی، فیلمسازان برج عاج نشین سینمای ایران مبتلا به بیماری رایج سینمای گداگرافی شده‌اند. مسافر(عباس کیارستمی)، دونده(امیرنادری)،‌ خمره(ابراهیم‌فروزش)، بادکنک‌سفید(جعفر پناهی)، سازدهنی(امیر نادری) خانه دوست کجاست(عباس کیارستمی)  و ... ، آثاری شبیه بیست و یک روز بعد، مبتلا به همان بیماری رایج گداگرافی هستند. به دام گداگرافی افتادن آثار سینمایی ریشه در عدم شناخت طبقات دارد، نه نشان دادن مشکلات معیشتی مردم.  نخستین موضوعی که فیلم «بیست و یک روز بعد» را از گداگرافی رایج دور و به سینمای واقعی نزدیک می‌‎کند، ترسیم دقیق از شخصیت‌‌های وابسته به این طبقه، موقعیت‌ها، فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی آنان است.  بیست و یک روز بعد، عیاری افزون‌تر از آثار مشابهش با تم گداگرافی دارد، قهرمانی پر انگیزه‌ای برای بدست آوردن. نمایش فقر، بدون قهرمانی که برای دفع کاستی‌ها تلاش نمی‌کند و هیچ انگیزش فردی، عاطفی و اجتماعی برای رهایی از فقر و معضلات وابسته به فقر ندارد، مصداق گداگرافی است؛ مشابه آثار سینمایی کودک و نوجوان محوری که به بخشی از آنان اشاره شد. قهرمانی که انگیزش قهرمانی داستانی‌اش آنقدر پتانسیل مقبولی دارد که مخاطب تصور می‌کند مرتضی سعدی (مهدی قربانی) به جای نگاه داشتن قطار می‌تواند کوه را جابجا کند.   فیلم  «بیست و یک  روز بعد» تجلی درد‌های بزرگ یک جامعه است که توسط سیاستمداران اجرایی کشور نادیده گرفته می‌شود. به یقین با همین پارامترهای رایج و جستجو در مکتوبات برخی منتقدان سینمایی، فیلم بیست و یک روز بعد، فیلم سیاهی است. اما فیلم به شکل اصیلی با اتکا ...