رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 6 خبر


  • چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۹
  • الأربعاء ۴ شوال ۱۴۴۱
  • 2020 Wednesday 27 May

بهمن ۱۳۹۵ » سینما خانه | پایگاه خبری سینما، تئاتر و تلویزیون

جدول برنامه‌های یازدهمین جشنواره فیلمهای ۱۰۰ ثانیه‌ای اعلام شد

برنامه روزانه یازدهمین جشنواره فیلمهای ۱۰۰ ثانیه‌ای اعلام شد؛ این جشنواره قرار است کار خود را از چهارشنبه ۴ اسفند‌ماه کار خود را آغاز کند.   یازدهمین جشنواره بین المللی فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای روز چهارشنبه ۴ اسفندماه کار خود را در پردیس سینمایی آزادی آغاز خواهد کرد و در ۶ اسفندماه در سالن اندیشه حوزه […]


آغاز اکران «ارباب جمشید» در سینماهای هنر وتجربه

هنروران در مستندی از پگاه آهنگرانی و درنا مدنی به سینماها می‌آیند. به نقل از روابط عمومی گروه هنر و تجربه، مستند «ارباب جمشید» ساخته پگاه آهنگرانی و درنا مدنی از اول اسفندماه اکران خود را در سینماهای گروه هنروتجربه آغاز می‌کند. «ارباب جمشید» مستندی است درباره سیاهی‌لشگرهای سینما که در گذشته در خیابان ارباب […]


فراخوان اجراهای نمایشی در تماشاخانه «همای سعادت»

فراخوان اجراهای نمایشی شش ماهه اول سال ۹۶ در تماشاخانه «همای سعادت»   «همای سعادت» فراخوان دریافت متون نمایشی به منظور اجرا و  نمایشنامه‌خوانی در این تماشاخانه را منتشر کرد. به گزارش روابط عمومی «همای سعادت»، تنها تماشاخانه استاندارد غرب  تهران با هدف حمایت از گروه‌های جوان و مستعد تئاتری در کنار پیشکسوتان این عرصه […]


کارگردان برنده اسکار از «فروشنده» می‌گوید

فیلم «فروشنده» اولین نمایش خود را در نیویورک با حضور «تام مک‌کارتی»، کارگردان فیلم برنده اسکار «اسپات‌لایت» تجریه می‌کند. فیلم «فروشنده» به کارگردانی اصغر فرهادی امروز (۱۸ فوریه) در مرکز فیلم «آنجلیکا» اولین نمایش خود را در نیویورک تجربه خواهد کرد و «تام مک‌کارتی» کارگردان آمریکایی که سال گذشته با فیلم «اسپاتلایت» عنوان بهترین فیلم […]


«دیوانه از قفس پرید» را با صدای بهروز رضوی بشنوید

از امشب، سی‌ام بهمن تا جمعه ششم اسفند در برنامه «کتاب شب» رادیو تهران رمان “پرواز بر فراز آشیانه فاخته” اثر “کن کیسی”، نویسنده معترض آمریکایی با صدای “بهروز رضوی” خوانده خواهد شد. محمد باقر رضایی – کارشناس و نویسنده برنامه گفت: نام اصلی این رمان “یکی از روی آشیانه فاخته پرید” است که در […]


«آپاندیس» وارد چرخه اکران می‌شود + ویدیو

فیلم سینمایی «آپاندیس» به کارگردانی حسین نمازی که از جشنواره فیلم فجر کنار گذاشته شد، برای اکران عمومی آماده می‌شود.   فیلم٬ «آپاندیس» اولین ساخته بلند سینمایی حسین نمازی است که تهیه‌کنندگی آن را مقصود جباری بر عهده دارد. «آپاندیس» ماجرای استفاده بیماری از دفترچه شخص دیگری‌ست که باعث اتفاق‌های عجیب و غریب و پیچیده […]


تصویربرداری «اکسیدان» با امیر جعفری و عزتی به نیمه رسید

تصویربرداری «اکسیدان»، تازه‌ترین اثر سینمایی حامد محمدی در تهران ادامه دارد.   تصویربرداری «اکسیدان» به کارگردانی حامد محمدی و تهیه‌کنندگی منوچهر محمدی مدتی است آغاز شده و به تازگی امیر جعفری هم مقابل دوربین رفته است. جواد عزتی و امیر جعفری دو بازیگر محوری «اکسیدان»هستند و هر دو در نقش‌های کاملا متفاوت از تجربه‌های گذشته […]


منتظر می‌مانم تا دیده شوم/ تعدد لوکیشن در سریال ها هزینه‌بر است

بازیگر سریال «رو به راهم کن» درباره حضورش در عرصه تصویر بیان کرد که تاکنون در نقش اصلی چندین سریال بازی کرده اما همچنان منتظر می ماند تا زمانیکه نقشش دیده شود. سولماز حصاری درباره حضورش در سریال «رو به راهم کن» که این روزها در شمال کشور در حال تصویربرداری است، گفت: موضوع این سریال […]


مرگ رییس جمهور سوژه فیلم فرزند ابراهیم حاتمی‌کیا شد

نخستین فیلم یوسف حاتمی کیا با یک موضوع چالشی به زودی کلید خواهد خورد. فیلم فرزند ابراهیم حاتمی کیا که در مرحله بازنویسی فیلمنامه قرار دارد، پس از انتخاب بازیگران و عوامل در بهار ٩۶ تولید خواهد شد. گفته شده است که «مرگ رئیس جمهور» سوژه فیلم حاتمی کیا و محمدحسین رضوی است! این فیلم […]


خبرهای جدید از «سلام بمبئی ۲»/ دختر شیطان به زمین می‌آید

کارگردان فیلم سینمایی «سلام بمبئی» با اشاره به اینکه اکران این فیلم در هندوستان از فروردین آغاز می شود، توضیح داد قسمت دوم آن برای حضور در جشنواره فجر سال آینده آماده می شود. قربان محمدپور کارگردان فیلم سینمایی «سلام بمبئی» با اشاره به اینکه برای دریافت مجوز تولید «سلام بمبئی ۲» بعد از پایان اکران […]


logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

غریزه تصویر یاب

نگاهی به فیلمنامه های غلامحسین ساعدی

اگر بخواهیم فیلمنامه های غلام حسین ساعدی را برمبنای کتاب های تئوریک آموزش فیلمنامه نویسی و منطق کلاسیک و شسته رفته ای که از فیلمنامه مدنظر است بررسی کنیم، طبیعتاً راه به جایی نمی بریم. منظور به ویژه فیلمنامه هایی است که به نام ساعدی منتشر شده و به جز گاو که به گفته مهرجویی حاصل همکاری هر دو آن ها است و خود مهرجویی کار سکانس بندی آن را به عهده داشته، هیچ کدام به فیلم تبدیل نشده است. با نگاه به فیلم نامه های فیلم نشده ساعدی در می یابیم که فیلم نامه برای او به نوعی تداوم پتانسیل های قصه نویسی و شاید حتی در مواردی جبران پروژه شکست خورده رمان است. از ساعدی هیچ رمان چشم گیری منتشر نشده و رمان هایی نظیر توپ، تاتار خندان و غریبه در شهر جزو آثار جدی ساعدی نیست. به ویژه که از این میان به جز توپ هیچ کدام در زمان حیات نویسنده شان منتشر نشده اند و معلوم نیست اگر ساعدی زنده می ماند چه تصمیمی برای آن ها می گرفت. اما فیلمنامه ها حکایتی دیگرند و گواه دل بستگی ساعدی به سینما که شاید آن را با غریزه تصویریابی خود و تصویری دیدن برخی جزییات دیریاب واقعیت، منطبق تر می دید و ناخواسته به سمت آن کشیده می شد. آشکارترین وجه مشترک قصه های ساعدی با عالم تصویر و سینما را شاید بتوان در اصرارش بر تقطیع قصه ها و ناپیوستگی روایت هایش جست و جو کرد. کم تر قصه موفقی از ساعدی را می توان به یاد آورد که یک تکه و بدون وقفه و شماره خوردن و جدا و تکه تکه شدن صحنه های قصه، روایت شده باشد. در برخی فیلمنامه های او گاه تنها تفاوت متن با قصه این است که به جای شماره گذاری از ادبیات فیلمنامه ای "داخلی/خارجی" و "روز/شب" برای مشخص کردن زمان و مکان استفاده شده و فعل ها نیز از ماضی به مضارع تغییر کرده اند که این هم اگر نبود متن را می شد به عنوان قصه ای بلند خواند. به قول جواد مجابی : "قصه ها با اندک دست کاری بدل به فیلمنامه می شدند، چون خاستگاه مشترک قصه ها و نمایش نامه ها در ذهنیتی بود که دنیا را در حرکت ها و گفت و گوها خلاصه می دید و واقعیت، پشت این حرکت ها و گفت و گوها جریان داشت و به تدریج آشکار می شد." اما این را هم باید اضافه کرد که دراین فرآیند تبدیل شدن، گاه قسمت هایی از روایت که مختص بیان قصه ای بود، در فیلمنامه هم دست نخورده و تغییر نیافته باقی می ماند و این به ویژه در عافیتگاه مشهود است. دلیلش هم شاید این باشد که عافیتگاه یک متن نهایی و بازنویسی شده نیست. با این همه با نگاه به کل کارنامه ی سینمایی و قصه ای ساعدی و قیاس این دو کارنامه، می توان نتیجه گرفت که نگاه تصویریاب و سینمایی ساعدی، بیش ...