رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 8 خبر


  • چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الأربعاء ۰ ذو القعدة ۱۴۴۵
  • 2024 Wednesday 8 May

۱۳۹۶ | سینما خانه | پایگاه خبری سینما، تئاتر و تلویزیون - Part 10

گزارش تصویری “گرامیداشت استاد رکن الدین خسروی”

گرامیداشت استاد رکن الدین خسروی شنبه ۵ اسفند ماه ساعت ۱۸:۳۰ با حضور جمعی از هنرمندان و پیشکسوتان تئاتر و علاقه مندان این هنرمند فقید در تماشاخانه سنگلج برگزار شد. سینماخانه / عکاس : فرزاد جمشیددانایی


آغاز بخش اصلی جشنواره سوره

شنبه پنجم اسفند ماه نهمین جشنواره دانشجویی تئاتر دانشگاه سوره به روز سوم خود رسید. به گزارش سینماخانه؛ در سومین روز جشنواره تئاتر دانشگاه سوره شاهد ۳ نمایش در بخش صحنه ای بودیم. ابتدا در ساعت ۱۲:۳۰ نمایش “هنوز از شب” به نویسندگی و کارگردانی نغمه رهگذر در سالن رادی دانشگاه سوره به روی صحنه […]


کامبیز دیرباز: بازیگری در تلویزیون راه رفتن روی لبه تیغ است

کامبیز دیرباز ضمن مخالفت با اظهارات هنرمندانی که بازی در آثار تلویزیون را کم اهمیت می شمرند، پذیرش ریسک بازی در این عرصه را به سبب مخاطبان فراگیرتر آن، بسیار بالاتر از سینما دانسته و گفت: تلویزیون به نظر من حتی بیشتر از سینما روی لبه تیغ راه می‌رود و اتفاقا خیلی خطرناک تر است […]


اعلام راه یافتگان بخش مسابقه دومین جشنواره فیلم و عکس راه آهن

اسامی راه یافتگان بخش فیلم و عکس دومین جشنواره فیلم و عکس راه آهن توسط هیأت داوران این جشنواره اعلام شد. به گزارش ستاد خبری جشنواره فیلم و عکس راه آهن، با اتمام داوری آثار جشنواره و از میان ۷۴۸۸ اثر رسیده به دبیرخانه جشنواره در دو بخش فیلم و عکس، تعداد ۲۹ اثر در […]


پایان کار رپرتوار اجراهای کلاسی جشنواره سوره

پنجشنبه سوم اسفند ماه، دومین روز نهمین جشنواره دانشجویی تئاتر دانشگاه سوره برگزار شد. به گزارش سینماخانه؛ در این روز که اختصاص به رپرتوار اجراهای کلاسی داشت قرار بر این بود تا ۱۰ اجرا انجام شود اما با انصراف یکی از گروه های اجرایی، ۹ نمایش به روی صحنه رفت. نمایش “سنقولک کردن ممنوع” از […]


نهمین جشنواره دانشجویی تئاتر دانشگاه سوره آغاز شد

به گزارش سینماخانه؛ جشنواره دانشجویی تئاتر دانشگاه سوره، چهارشنبه دوم اسفند ماه به طور رسمی کار خود را آغاز کرد. در روز اول این جشنواره که اختصاص به رپرتوار اجراهای کلاسی داشت، ۱۰ اجرا انجام شد. نمایش “آژدهاک” از مریم هاشم پور، “بحر طویل” از حسین عباس پور، “زیر پاهای من” از مرتضی حقی، “در […]


بدون شرح!

نمایش “در مِه بخوان” نوشته زنده یاد اکبر رادی به کارگردانی مسعود طیبی برای اولین بار از ۱۹ بهمن ماه ۱۳۹۶ در تماشاخانه سنگلج به روی صحنه رفته است. از مهم ترین نقاط ضعف “در مِه بخوان” زمان طولانی نمایشنامه است که زمانی بالغ بر ۳ ساعت را در بر می گیرد. از سوی دیگر، […]


احترام به مخاطب

نمایش “زندانی خیابان نواب” برداشتی آزاد از “زندانی خیابان دوم” نوشته نیل سایمون با ترجمه شهرام زرگر به طراحی و کارگردانی هوشمند هنرکار از ۲۳ بهمن ماه ۱۳۹۶در خانه نمایش اداره تئاتر به روی صحنه رفته است. در ابتدا باید عرض کنم که بهتر است انجمن هنرهای نمایشی استان تهران بکوشد تا بین اجراهای نمایشنامه […]


محک عشق در چهل سالگی

نمایش “خرده جنایت های زن و شوهری” نوشته اریک امانوئل اشمیت با ترجمه شهلا حائری و به کارگردانی رضا رمضانی از ۱۸ بهمن ماه ۱۳۹۶ در خانه نمایش اداره تئاتر به روی صحنه رفته است. “خرده جنایت های زن و شوهری” داستان مردی را روایت می کند که بر اثر یک حادثه فراموشی گرفته است […]


خشم شدید “فیلیپ هوتس” در سه ‌نقطه

نمایش “خشم شدید فیلیپ هوتس” به‌کارگردانی علی زرین‌نهاد به ‌روی صحنه می‌رود. این‌نمایشنامه براساس یک شوخی درباره ازدواج و خیانت توسط ماکس فریش نوشته شده است. اساسا نگاه به مقوله زناشویی در آثار فریش، شکلی خاص خود را دارد؛ همان‌گونه که در “سانتا کروز” به‌صورت رمانس بیان می‌شود، در “گراف اودرلاند” یکی ‌از‌ انگیزه‌هایی‌ست که […]


logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

احیای ژانر ورزشی با «پرویز خان»

در میان انبوه ژانرهایی که سینمای ایران از آن ها محروم و یا تهی است؛ از میان فیلم های ورزشی تنها تعداد معدودی در دهه ۷۰ به یاد می آید و حالا «پرویز خان» بار دیگر نفسی تازه و جانی دیگر بر این پیکره فراموش شده می دمد. «پرویز خان» نخستین فیلم علی ثقفی است و برای اولین پروژه فیلمسازی یک کارگردان جاه طلبانه می نماید. پروداکشنی که با توجه به تاریخ و جغرافیای فیلم سنگین است و از سویی بازسازی مسابقات فوتبال نیز بر ابعاد آن می افزاید. موضوع فیلم برگرفته از واقعیت‌های تاریخ فوتبال ملی ایران در مقطعی حساس بنا نهاده شده و فیلمساز کوشیده تا ضمن وفاداری بر اصالت رویداد، به فراخور نیازهای دراماتیک مواردی را نیز در چهارچوب داستانی بر آن بی افزاید و به همین سبب با فیلمنامه ای طرف هستیم که قصه گویی را فدای واقعیت نمی کند و شاید علت اعتراض برخی چهره های ورزشی نیز همین جنبه های فرامتنی است که ثقفی در مابین روایت اصل موضوع جای داده است. در کارگردانی نیز علی ثقفی با طرح و ایده ای فکر شده ظاهر می گردد که نمود آن را می توان به شکل بارز در تصویر کردن صحنه های فوتبالی و بازسازی مسابقه تیم ملی ایران و کویت که در کشور بی طرف قطر در اسفند 1365 برگزار شد؛ مشاهده کرد. اما از همه این موارد که بگذریم آنچه «پرویز خان» را متمایز می کند انتخاب بازیگر این نقش یعنی سعید پورصمیمی است که در 80 سالگی به خوبی از عهده بازی در نقش 54 سالگی پرویز دهداری بر آمده است. پورصمیمی با قدرت و تسلط مثال زدنی خود کاراکتر دهداری را همچون موم در دست می گیرد و آن را چنان ورز می دهد که تفکیک نقش از خود بازیگر کاری سخت و حتی نشدنی است. اجرای سعید پورصمیمی مبتنی بر دریافت و درک او از یافته ها و شنیده هایش از کاراکتر بعلاوه نگاهی غریزی و شهودی برآمده از رویکرد خود اوست. در کلیت علی رغم برخی کمبودها به ویژه ضعف هایی در پرداخت کاراکترهای فرعی و یا شاخ و برگ اضافی و پاره ای خرده داستان ها؛ در این مقطع می توان از «پرویز خان» به عنوان احیا کننده ژانر ورزشی در سینمای ایران یاد کرد و حضور آن را در سینمای یکنواخت امروز ما مقتنم دانست. حضوری که با ادامه اکران آن به صورت آنلاین شاید معادلات تازه ای را در عرصه فروش به بار آورد. سینماخانه / حمید عبدالحسینی