رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • السبت ۳ ذو القعدة ۱۴۴۵
  • 2024 Saturday 11 May

اردیبهشت ۱۳۹۷ ۱۴ » سینما خانه | پایگاه خبری سینما، تئاتر و تلویزیون

الیور استون: شاید روزی درباره یک سیاستمدار ایرانی فیلم بسازم

الیور استون صبح چهارشنبه ۵ اردیبهشت ماه در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی درباره موضوعاتی چون فیلمسازی در خاورمیانه، جنگ عراق علیه ایران، فیلم جنجالی «اسکندر»، محدودیت هایش در ساخت فیلم «دبلیو» و «اسنودن» و… صحبت کرد. به گزارش سینماخانه و به نقل از ستاد خبری سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر، نخستین نشست […]


گزارش ششمین روز از جشنواره جهانی فیلم فجر

به گزارش سینماخانه؛ معرفی فیلم های “در جستجوی خانه خورشید”، “فرزندان چنگیز”، “مهمان”، “باران حمص”، “آبی”، “خیبولا”، “باغ انار”، “معدنچی”، “آدلا هنوز شام نخورده” در ششمین روز از سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور عوامل فیلم ها در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد. روایت خیابان ناصرخسرو فیلم مستند “در جستجوی خانه خورشید” […]


رقابت دو اثر از سازمان سینمایی حوزه هنری در لس‌آنجلس و هلسینکی

مستند «خواهران قریب» و انیمیشن کوتاه «آقای گوزن» دو اثر سازمان سینمایی حوزه هنری در جشنواره‌های «آرتمیس» و «انیماتریکس» حضور دارند. به گزارش روابط عمومی سازمان سینمایی حوزه هنری، مستند «خواهران قریب» ساخته «حسین همایون‌فر» در پنجمین دوره‌ی جشنواره‌ی زنان «آرتمیس» حضور می‌یابد. همچنین؛ انیمیشن کوتاه «آقای گوزن» ساخته‌ «مجتبی موسوی» در جشنواره «انیماتریکس» در […]


رونمایی از پوستر بین‌المللی فیلم«دایان» جدیدترین محصول سینمایی حوزه هنری

پوستر بین‌المللی فیلم سینمایی «دایان» به کارگردانی بهروز نورانی پور رونمایی شد. به گزارش سینماخانه و به نقل از عمومی سازمان سینمایی حوزه هنری، با العام این خبر افزود: پوستر جهانی این فیلم در آستانه اکران دوم آن در جشنواره جهانی فیلم فجر رونمایی شده است. دایان فردا پنجشنبه ۶ اردیبهشت ساعت ۱۸:۲۰ در سالن […]



تفاهم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با خریداران در بازار جشنواره جهانی فیلم فجر

مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از مذاکره این تهیه کننده فیلم کودک و نوجوان با تعدادی از جشنواره‌ها و شرکت‌های فیلمسازی، خریداران و توزیع کنندگان خارجی در بخش بازار سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر خبر داد. به گزارش سینماخانه به نقل از  ستاد خبری سی […]




رشید مشهراوی از ” نوشتن روی برف” گفت

اتحاد تنها راه پیروزی است/جشنواره فجر فرصت خوبی برای آشنایی با سیسنمای ایران است به گزارش سینماخانه؛ فیلم “نوشتن روی برف” به کارگردانی رشید مشهراوی محصول کشور فلسطین در بخش جلوه‌گاه شرق (پانورامای سینمای کشورهای آسیایی و اسلامی) در جشنواره بین المللی فجر حضور دارد. رشید مشهراوی در سال ۱۹۶۲ در غزه به دنیا آمده […]


گزارش تصویری مراسم تقدیر از پری صابری

مراسم تقدیر از پری صابری به مناسبت اجرای نمایش “کوروش” و پنجاه و پنج سال فعالیت هنری ایشان، ۳۱ فروردین ماه ۱۳۹۷ با حضور هنرمندان و علاقمندان به تئاتر در تالار وحدت برگزار شد. سینماخانه / فرزاد جمشیددانایی


logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

احیای ژانر ورزشی با «پرویز خان»

در میان انبوه ژانرهایی که سینمای ایران از آن ها محروم و یا تهی است؛ از میان فیلم های ورزشی تنها تعداد معدودی در دهه ۷۰ به یاد می آید و حالا «پرویز خان» بار دیگر نفسی تازه و جانی دیگر بر این پیکره فراموش شده می دمد. «پرویز خان» نخستین فیلم علی ثقفی است و برای اولین پروژه فیلمسازی یک کارگردان جاه طلبانه می نماید. پروداکشنی که با توجه به تاریخ و جغرافیای فیلم سنگین است و از سویی بازسازی مسابقات فوتبال نیز بر ابعاد آن می افزاید. موضوع فیلم برگرفته از واقعیت‌های تاریخ فوتبال ملی ایران در مقطعی حساس بنا نهاده شده و فیلمساز کوشیده تا ضمن وفاداری بر اصالت رویداد، به فراخور نیازهای دراماتیک مواردی را نیز در چهارچوب داستانی بر آن بی افزاید و به همین سبب با فیلمنامه ای طرف هستیم که قصه گویی را فدای واقعیت نمی کند و شاید علت اعتراض برخی چهره های ورزشی نیز همین جنبه های فرامتنی است که ثقفی در مابین روایت اصل موضوع جای داده است. در کارگردانی نیز علی ثقفی با طرح و ایده ای فکر شده ظاهر می گردد که نمود آن را می توان به شکل بارز در تصویر کردن صحنه های فوتبالی و بازسازی مسابقه تیم ملی ایران و کویت که در کشور بی طرف قطر در اسفند 1365 برگزار شد؛ مشاهده کرد. اما از همه این موارد که بگذریم آنچه «پرویز خان» را متمایز می کند انتخاب بازیگر این نقش یعنی سعید پورصمیمی است که در 80 سالگی به خوبی از عهده بازی در نقش 54 سالگی پرویز دهداری بر آمده است. پورصمیمی با قدرت و تسلط مثال زدنی خود کاراکتر دهداری را همچون موم در دست می گیرد و آن را چنان ورز می دهد که تفکیک نقش از خود بازیگر کاری سخت و حتی نشدنی است. اجرای سعید پورصمیمی مبتنی بر دریافت و درک او از یافته ها و شنیده هایش از کاراکتر بعلاوه نگاهی غریزی و شهودی برآمده از رویکرد خود اوست. در کلیت علی رغم برخی کمبودها به ویژه ضعف هایی در پرداخت کاراکترهای فرعی و یا شاخ و برگ اضافی و پاره ای خرده داستان ها؛ در این مقطع می توان از «پرویز خان» به عنوان احیا کننده ژانر ورزشی در سینمای ایران یاد کرد و حضور آن را در سینمای یکنواخت امروز ما مقتنم دانست. حضوری که با ادامه اکران آن به صورت آنلاین شاید معادلات تازه ای را در عرصه فروش به بار آورد. سینماخانه / حمید عبدالحسینی