رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 18 خبر


  • پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الخميس ۲۳ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 2 May

۳۸۰۸۰ تیر ۱۳۹۸ ۲ » سینما خانه | پایگاه خبری سینما، تئاتر و تلویزیون

هفتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر

نمایش فیلم «بی عشق» در هفتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر

به گزارش سینماخانه به نقل از ستاد خبری هفتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر، فیلم «بی عشق» به کارگردانی آندری زویاگینتسف از روسیه محصول سال ۲۰۱۷ در سومین روز از هفتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر روز شنبه ۲۹ تیر ماه در پردیس سینما گالری ملت به نمایش در می آید. این فیلم تاکنون برنده […]


تقدیر از چهار هنرمند در بیست‌ویکمین جشن خانه سینما

مراسم بزرگداشت اکبر زنجانپور، بیژن محتشم، حسن زاهدی و سیروس الوند در بیست و یکمین جشن بزرگ سینمای ایران برگزار می‌شود. به نقل از روابط عمومی خانه سینما، این مراسم با حضور سینماگران، مسئولان و دست‌اندرکاران فرهنگی و هنری کشورمان ساعت ۲۰ سه‌شنبه ۲۹ مردادماه در ایوان شمس برگزار خواهد شد. اکبر زنجانپور اکبر زنجانپور […]


گزارش تصویری نمایش «هوس و هفت دقیقه»

به گزارش سینماخانه؛ نمایش «هوس و هفت دقیقه» به نویسندگی علی اصغری و کارگردانی علیرضا مهران و با بازی مه‌لقا باقری، لیلا بلوکات، فرزاد حسنی، امیر کربلایی زاده از ۳۰ خرداد تا ۲۹ تیرماه ۱۳۹۸ در عمارت نوفل‌لوشاتو به روی صحنه می رود. عکاس: سمیه روحی


همراهی شبکه یک با جشنواره فیلم شهر

گزارش روزانه از برگزاری هفتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر در شبکه یک پخش می شود. به گزارش سینماخانه به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سیما؛ هفتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر با حضور ۱۱۴ کشور جهان در پردیس ملت تهران در حال برگزاری است و گزارشی از این جشنواره هر روز از شبکه یک […]


نشست بررسی نقش رسانه در تئاتر کودک و نوجوان

ویژه‌برنامه‌ی «شنبه‌های تئاتر» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این هفته با همکاری مجله شفاهی توکا برگزار می‌شود به نقل از روابط عمومی کانون، «شنبه‌های تئاتر» عنوان برنامه‌ای است که از سوی مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون طراحی شده و قرار است از این پس روز‌های شنبه هر هفته یکی از مباحث فرهنگی‌هنری […]


گزارش تصویری نمایش «این یک اعتراف است»

به گزارش سینماخانه؛ نمایش «این یک اعتراف است» به نویسندگی و کارگردانی شادی اسدپور و با بازی فرزین محدث از ۲۳ تیر تا ۲۵ مردادماه ۱۳۹۸ در عمارت نوفل‌لوشاتو به روی صحنه می رود. عکاس: سمیه روحی


توسط سازمان سینمایی حوزه هنری صورت می‌گیرد

سلسله نشست‌های«فیلم‌نامه فیلم» در سالن اوستا حوزه هنری

با مشارکت روابط عمومی و محافل سازمان سینمایی و مرکز تولید متن حوزه هنری از هفته آینده سلسله نشست‌های«فیلم‌نامه فیلم»آغاز می‌شود. به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی حوزه هنری، این نشست‌ها با موضوع نقد و بررسی فیلم‌نامه و فیلم‌های مطرح سینمای ایران و جهان در سالن اوستا حوزه هنری برگزار […]


گزارش تصویری مراسم افتتاحیه فیلم شهر

به گزارش سینماخانه؛ مراسم افتتاحیه هفتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر با حضور هنرمندان و مدیران فرهنگی و سینمایی در پردیس سینمایی ملت برگزار شد. سینماخانه / عکاس: امیر سهیلی پور


تازه‌ترین آمار فروش فیلم‌های سینمایی در حال اکران

فیلم نرگس آبیار تاکنون فروشی بیش از ۱۳ و نیم میلیارد را تجربه کرده است. همچنان فیلم سینمایی سعید روستایی به فروش خود ادامه می دهد و در صدر آمار فروش فیلم های در حال اکران قرار دارد. در میان فیلم های تازه اکران شده هم، کار کثیف ۱۶۰ و نیوکاسل ۷۵ میلیون تومان فروخته […]


وزیر کار و امور اجتماعی: هنر مانند دیگر حرفه ها شغل است

محمد شریعتمداری در جمع نمایندگان اصناف هنری در خانه تئاتر گفت: هنر هم مانند دیگر حرفه ها یک شغل است، سازمان جهانی کار «ای لو» تنها مرکزی برای کارگران و کارمندان نیست، بلکه این سازمان در خدمت مفهوم عام کار است و همه خردمندان و هنرمندانی که  کارورزی می کنند هم در این مجمع عضویت […]


logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

ادای دین «ریپلی» به سینمای کلاسیک نوآر

مینی­­ سریال «ریپلی» محصول سال 2024 میلادی و یک سیاه و سفیدِ جذاب و کلاسیک با دیالوگ­هایی به اندازه است. سریال «ریپلی» اقتباسی ادبی از رمان «آقای ریپلی بااستعداد» است و داستان آن در سال ۱۹۶۱ در ایتالیا می­ گذرد. مردی ثروتمند در نیویورک، فردی به نام ریپلی را استخدام  می کند تا پسر جوان و ولخرجش که در یکی از جزایر ایتالیا به خوشگذرانی مشغول است را به خانه بازگرداند و این سرآغاز جرم و جنایت­ های ریپلی است. در دو قسمت اول تقریباً اتفاق شاخصی نمی ­افتد، اما فضا، نماها، بازی بازیگرها، شخصیت­ پردازی ریپلی و تعلیق مبتنی بر فضا نه پیرنگ؛ چنان است که هر لحظه انتظار حادثه­ ای را داریم. اما کم کم در قسمت­ های بعدی تعلیق فضا و قصه با هم گره خورده و نفس تماشاگر را حبس می­ کند. فیلمنامه آرام آرام، با دقت، وسواس و حوصله نوشته شده و پیش می­ رود. چنان که گویی فیلم نامه نویس و شخصیت داستان همدست شده­ اند! هر تعلیقی، پیش ­درآمدی برای تعلیق بزرگ­تر بعدی است. در شخصیت­ پردازی ریپلی با بازی آندرو اسکات، اشاره ­ای به علت یا علل گرایش او به کلاهبرداری و جنایت نمی ­شود و این از بُعد روانکاوانه اثر می ­کاهد که البته رویکردی هوشمندانه از جانب نویسنده و کارگردان است تا جنبه­ روانی سریال بر جنبه­ سرگرمی غلبه نکند. ریپلی علاقه­ ای غیر معقول و شدیدی به پول و رفاه ندارد تا همچون گرگی گرسنه در وال ­استریت باشد. پیشنهاد کار (بازگرداندن پسر کشتی ­ساز از ایتالیا) را نیز با اکراه و تأخیر و به دلیل شرایط مالی نه چندان خوبش می پذیرد. ریپلی در یک اتاق اجاره ای ارزان قیمت زندگی می­ کند و معتقد است که یخچال چیز خوبی نیست؛ چرا که جلوی آزادی را می­ گیرد و باعث سکونت طولانی مدت در یک جا می شود. ریپلی بعد از هر نقشه، نقشه­ و بازی­ دیگری را می­ طلبد. او پس از رسیدن به ثروت و رفاه و زندگی در خانه­ ای مجلل، تفاوت بارزی در حالتش نسبت به قبل ایجاد نمی­ شود. او فقط عاشق کارش است و با کلاهبرداری و جنایت هیجانات خود را ارضاء کرده و از این راه امرار معاش هم می ­کند. ریپلی، شخصیتی هیجان­ خواه است و برایش فرقی ندارد، نامه ­پستی جعل کند یا آدمی را به قتل برساند. هر دو برایش هیجان انگیزند و به محض انجام و اتمام یک کار، نیاز به هیجان بعدی برایش به وجود می ­آید. تفاوتِ نمایشِ جنایت در آثار کلاسیک و امروزی این است که در اولی، نمایشِ عریان جنایت و تأثیر مخرب روی ذهن و روان تماشاگر نکوهیده و در دومی نیک است. پس «درود بر آلفرد هیچکاک!» تمام پلان­ ها و سکانس­ ها به دقت و از سر ضرورت در اثر گنجانده شده­ اند. تا جایی که وقتی در دقایق آخر سریال فکر می کنید همه چیز تمام شده؛ با یک پلان کوبنده به تنها ابهام تماشاگر تیزبین نیز پاسخ داده می­ ...