رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 18 خبر


  • پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الخميس ۲۳ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 2 May

۷۷۲۱۶ شهریور ۱۴۰۰ ۳ » سینما خانه | پایگاه خبری سینما، تئاتر و تلویزیون

«خنده بی‌دلیل گوزن‌ها» آماده نمایش شد

فیلم کوتاه داستانی «خنده بی‌دلیل گوزن‌ها» به‌کارگردانی سجاد ایمانی مراحل ساخت را پشت سر گذاشت و آماده نمایش شد . به‌گزارش سینماخانه و به نقل از روابط‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، «خنده بی‌دلیل گوزن‌ها» عنوان تازه‌ترین اثر سجاد ایمانی است که به‌تازگی مراحل ساخت را پشت سرگذاشته است. این فیلم ۲۰ دقیقه‌ای داستانی که فیلم‌نامه […]


سومین حضور جهانی «آپارات» در تک شاخ روسی

فیلم کوتاه «آپارات» به‌نویسندگی و کارگردانی حسن نجم‌آبادی منتخب هشتمین «جشنواره بین‌‌المللی فیلم تک شاخ» روسیه شد. به‌گزارش سینماخانه و به نقل از روابط‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، فیلم کوتاه «آپارات» به نویسندگی و کارگردانی حسن نجم آبادی در سومین حضور بین‌المللی خود به هشتمین جشنواره بین‌‌المللی فیلم تک شاخ روسیه راه یافت. جشنواره تک […]


«دو سگ» در جشنواره فیلم ورشو

فیلم سینمایی «دو سگ» به کارگردانی امیر عزیزی و تهیه‌کنندگی نوید محمدزاده و پوریا حیدری‌اوره در جشنواره بین‌المللی فیلم ورشو روی پرده می‌رود. به گزارش سینماخانه و به نقل از فیلم سینمایی «دو سگ» ساخته امیر عزیزی در اولین نمایش جهانی در بخش مسابقه فیلم‌های اول و دوم سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم ورشو […]


به قلم سودابه فضایلی

نمایشنامه «کرکس» در ایرانشهر به روی صحنه می رود

نمایشنامه «کرکس» نوشته سودابه فضایلی با کارگردانی فرزاد امینی از ششم مهر ماه در تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه می رود. به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی گروه، با بهبود شرایط و گذر از پیک پنجم کرونا، فرزاد امینی نمایش کرکس نوشته سودابه فضایلی را از ششم مهر ماه در سالن استاد […]


حضور فیلم «جنگ خودی» در فستیوال فیلم فیلادلفیا

به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی، فیلم جنگ خودی به نویسندگی و کارگردانی جاوید فراهانی در چهاردهمین دوره جشنواره Philadelphia Asian American Film Festiva در آمریکا حضور دارد. فستیوال فیلادلفیا به عنوان بزرگترین جشنواره فیلم آسیایی و جزیره اقیانوس آرام در ساحل شرقی ایالات متحده و سومین جشنواره بزرگ در کشور تبدیل […]


ویژه برنامه «ماهچراغ» همزمان با هفته دفاع مقدس روی آنتن می رود

همزمان با هفته مقدس، ویژه برنامه «ماهچراغ» که با نقش راه آهن در جنگ و به مناسبت هفته دفاع مقدس تولید شده است  با اجرای احمد نجفی از  شبکه پنچ سیما پخش خواهد شد. به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی این برنامه تلویزیونی؛ در اولین قسمت از این برنامه ترکیبی و گفتگو […]


آنتن سیما رنگ و بوی دفاع مقدسی می‌گیرد

در چهل و یکمین سالگرد دفاع مقدس و به منظور گرامی داشت یاد و خاطره هشت سال دفاع مقدس شبکه‌های سیما ویژه برنامه‌هایی متناسب با این ایام پخش می‌کنند. به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سیما؛ فیلم های سینمایی دفاع مقدسی، مستند، برنامه‌های گفتگو محور، نماهنگ‌های دفاع مقدس و … از جمله ویژه برنامه‌های شبکه‌ها است که […]


ثبت ۱۱٨ اثر خارجی متقاضی حضور در بخش بین‌الملل جشنواره کودک

با پایان مهلت ارسال اثر و ثبت ۱۱٨ اثر خارجی متقاضی حضور در سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، جمع کل آثار رسیده بخش ملی و بین‌الملل به ۵۵۶ اثر رسید. به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، در بخش بین‌الملل سی‌و‌چهارمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان و با پایان […]


لزوم ایجاد نهضت فیلمسازی ارزان با حمایت از هنرمندان جوان

محمدرضا مصباح گفت: لازمه احیای سینمای امروز منوط به راه‌اندازی نهضت فیلمسازی ارزان در کشور است که با بهره‌مندی از فیلمسازان جوان و استقبال از توانایی‌های آن‌ها امکان‌پذیر شده و منجر به صرفه‌جویی در بودجه تولید و متناسب با کمبودهای موجود می‌شود. محمدرضا مصباح تهیه‌کننده سینما در خصوص انتظارات اهالی فرهنگ و هنر از مدیران […]


پردیس آزادی با «رنگ خدا» و «عروس آتش» میزبان طرح سینما نوستالژی می‌شود

طرح «سینما نوستالژی» با اکران دو فیلم «رنگ خدا» و «عروس آتش» از چهارشنبه ۳۱ شهریورماه در پردیس سینمایی آزادی آغاز می‌شود. طرح «سینما نوستالژی» با اکران فیلم‌های سینمایی «رنگ خدا» به کارگردانی مجید مجیدی محصول سال ۱۳۷۷ و «عروس آتش» به کارگردانی خسرو سینایی محصول سال ۱۳۷۸، از چهارشنبه ۳۱ شهریورماه در پردیس سینمایی […]


logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

ادای دین «ریپلی» به سینمای کلاسیک نوآر

مینی­­ سریال «ریپلی» محصول سال 2024 میلادی و یک سیاه و سفیدِ جذاب و کلاسیک با دیالوگ­هایی به اندازه است. سریال «ریپلی» اقتباسی ادبی از رمان «آقای ریپلی بااستعداد» است و داستان آن در سال ۱۹۶۱ در ایتالیا می­ گذرد. مردی ثروتمند در نیویورک، فردی به نام ریپلی را استخدام  می کند تا پسر جوان و ولخرجش که در یکی از جزایر ایتالیا به خوشگذرانی مشغول است را به خانه بازگرداند و این سرآغاز جرم و جنایت­ های ریپلی است. در دو قسمت اول تقریباً اتفاق شاخصی نمی ­افتد، اما فضا، نماها، بازی بازیگرها، شخصیت­ پردازی ریپلی و تعلیق مبتنی بر فضا نه پیرنگ؛ چنان است که هر لحظه انتظار حادثه­ ای را داریم. اما کم کم در قسمت­ های بعدی تعلیق فضا و قصه با هم گره خورده و نفس تماشاگر را حبس می­ کند. فیلمنامه آرام آرام، با دقت، وسواس و حوصله نوشته شده و پیش می­ رود. چنان که گویی فیلم نامه نویس و شخصیت داستان همدست شده­ اند! هر تعلیقی، پیش ­درآمدی برای تعلیق بزرگ­تر بعدی است. در شخصیت­ پردازی ریپلی با بازی آندرو اسکات، اشاره ­ای به علت یا علل گرایش او به کلاهبرداری و جنایت نمی ­شود و این از بُعد روانکاوانه اثر می ­کاهد که البته رویکردی هوشمندانه از جانب نویسنده و کارگردان است تا جنبه­ روانی سریال بر جنبه­ سرگرمی غلبه نکند. ریپلی علاقه­ ای غیر معقول و شدیدی به پول و رفاه ندارد تا همچون گرگی گرسنه در وال ­استریت باشد. پیشنهاد کار (بازگرداندن پسر کشتی ­ساز از ایتالیا) را نیز با اکراه و تأخیر و به دلیل شرایط مالی نه چندان خوبش می پذیرد. ریپلی در یک اتاق اجاره ای ارزان قیمت زندگی می­ کند و معتقد است که یخچال چیز خوبی نیست؛ چرا که جلوی آزادی را می­ گیرد و باعث سکونت طولانی مدت در یک جا می شود. ریپلی بعد از هر نقشه، نقشه­ و بازی­ دیگری را می­ طلبد. او پس از رسیدن به ثروت و رفاه و زندگی در خانه­ ای مجلل، تفاوت بارزی در حالتش نسبت به قبل ایجاد نمی­ شود. او فقط عاشق کارش است و با کلاهبرداری و جنایت هیجانات خود را ارضاء کرده و از این راه امرار معاش هم می ­کند. ریپلی، شخصیتی هیجان­ خواه است و برایش فرقی ندارد، نامه ­پستی جعل کند یا آدمی را به قتل برساند. هر دو برایش هیجان انگیزند و به محض انجام و اتمام یک کار، نیاز به هیجان بعدی برایش به وجود می ­آید. تفاوتِ نمایشِ جنایت در آثار کلاسیک و امروزی این است که در اولی، نمایشِ عریان جنایت و تأثیر مخرب روی ذهن و روان تماشاگر نکوهیده و در دومی نیک است. پس «درود بر آلفرد هیچکاک!» تمام پلان­ ها و سکانس­ ها به دقت و از سر ضرورت در اثر گنجانده شده­ اند. تا جایی که وقتی در دقایق آخر سریال فکر می کنید همه چیز تمام شده؛ با یک پلان کوبنده به تنها ابهام تماشاگر تیزبین نیز پاسخ داده می­ ...