رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 21 خبر


  • سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الثلاثاء ۲۱ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Tuesday 30 April

هشتمین قسمت از برنامه «احوالپرسی» نوروزی در روز هشتم فروردین علاوه بر چنگیز حبیبیان (خواننده) که مهمان برنامه بود، به شکلی متفاوت، میزبان سردار سرتیپ پاسدار حسین رحیمی (فرمانده انتظامی تهران بزرگ) بود. به گزارش سینماخانه و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سیما؛ در این برنامه، ندا غفاری طی گفتگویی خودمانی با سردار، سؤالاتی […]

هشتمین قسمت از برنامه «احوالپرسی» نوروزی در روز هشتم فروردین علاوه بر چنگیز حبیبیان (خواننده) که مهمان برنامه بود، به شکلی متفاوت، میزبان سردار سرتیپ پاسدار حسین رحیمی (فرمانده انتظامی تهران بزرگ) بود.

به گزارش سینماخانه و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سیما؛ در این برنامه، ندا غفاری طی گفتگویی خودمانی با سردار، سؤالاتی از فرمانده انتظامی تهران بزرگ پرسیدند که تاکنون در جایی منتشر نشده است. در ادامه شما را به خواندن این گفتگوی متفاوت دعوت می‌کنیم.

در ابتدای گفتگو، سردار رحیمی سال جدید، آغاز قرن جدید و نخستین عید در قرن جدید را تبریک گفته و سالی پر از برکت همراه با سلامتی، تندرستی، عاقبت بخیری برای مردم ایران آرزو کردند. پس از آن، ندا غفاری ضمن تشکر از سردار که با توجه به مشغله کاری‌شان بالأخص در ایام نوروز قبول زحمت کردند و میزبان تیم برنامه‌ساز احوالپرسی شدند، نظر سردار را در مورد برنامه خواستار شد که سردار رحیمی گفتند: من این برنامه را دیده‌ام، برنامه‌ای پرمحتوا و فرهنگی است که هم اطلاعات خوبی به مردم می‌دهد و هم نشاط خوبی را برای مردم به ارمغان آورده است.

از این قسمتِ گزارش به بعد، همراه پرسش و پاسخ بین مجری و سردار رحیمی خواهیم بود.

سردار در این ایام، اکثر مردم در تعطیلات و سفر و استراحت به سر می‌برند ولی شما یکی از شلوغ‌ترین ایام کاری‌تان را می‌گذرانید. برای این روزها، چه تمهیداتی در نظر گرفته‌اید؟

ما در ایام نوروز حتی یک ساعت از کار کردن، فارغ نبوده‌ایم. از ۲۶ اسفند، همه همکاران ما به نوعی مشغول‌اند و تمام تلاشمان این است که مردم تعطیلات نوروزی را به خوبی سپری کنند. اگر بخواهیم بررسی جدی داشته باشیم، کمتر سازمانی را پیدا می‌کنید که این حجم از مأموریت‌ها و وظایف را در طول سال به عهده داشته باشد. در ایام نوروز، عملیات گسترده و سراسری‌ای به حجم کارهایمان اضافه می‌شود که نیروهای پلیس هرساله از چند روز مانده به تعطیلات نوروز، کارشان را شروع می‌کنند و تا چند روز بعد از تعطیلات رسمی که حجم کارهای نوروزی به اتمام می‌رسد، به طول می‌انجامد. تمام تلاش نیروهای انتظامی این است که مردم در کمال آرامش و آسودگی، نوروز و تعطیلات خود را سپری کنند؛ مطمئناً این حجم کار برای من و همکارانم سخت است ولی ما باید از سفر و تعطیلات نوروزی چشم بپوشیم تا بخشی از هشتاد میلیون ایرانی به راحتی به مسافرت بروند و یا تعطیلات خود را به راحتی بگذرانند چون سارقین هم در این ایام، پرکارتر می‌شوند پس باید حواسمان به آنها هم باشد. برای ما مایه مباهات و افتخار است که بتوانیم خدمتگزار خوبی برای مردم باشیم.

ندا غفاری: من در طول فعالیتم با پلیس ناجا، شما را یک پلیس مردمی دیده‌ام که برای رفاه حال هموطنان به صورت شبانه‌روزی در تلاش هستید و این تلاش باعث می‌شود کمتر در منزل حضور داشته باشید؛ با چنین وضعیتی همسر و فرزندانتان ناراحت نمی‌شوند؟

من و همکارانم با توجه به نوع شغلمان، مسئولیت برقراری امنیت در کشور را داریم و تمام همکاران من با این مشکل در خانواده‌هایشان مواجه هستند که امیدوارم خانواده‌هایمان ما را ببخشند؛ من هم مثل سایر همکارانم هستم، قولی به همسر و فرزندانم می‌دهم ولی ناخودآگاه به خاطر وقوع مأموریت و یا مسائل مختلف امنیتی و انتظامی، نمی‌توانیم به قولی که می‌دهیم، وفادار بمانیم و همین امر باعث بروز دلخوری می‌شود اما من همیشه جمله معروفی دارم که به همکارانم و خانواده خودم می‌گویم: “اگر برای کاری که ما انجام می‌دهیم، ثواب و خیراتی باشد، مسلماً شما بیشتر از ما در آن ثواب، شریک هستید چون ارزش برقراری نعمت امنیت، کار کمی نیست.”

شما چه سالی ازدواج کردید و با همسرتان چگونه آشنا شدید؟ چند فرزند و نوه دارید؟

من اواسط سال ۶۲ با همسرم عقد کردم و یک سال بعد زندگی مشترکمان را آغاز کردیم. پدر همسر من از همسایه‌های اخوی‌ام بودند و به نوعی همسر اخوی‌ام، زمینه آشنایی و شناخت ما را فراهم کرد و طبق رسم و رسوم به خواستگاری رفتیم. دو پسر و یک دختر دارم. دو فرزندم ازدواج کرده‌اند و چهار نوه دارم. خدا را سپاس می‌گویم بابت این نعمات ارزشمند که به من ارزانی داشته… نوه بزرگم آقا محمدپارسا (فرزند دخترم) است. نوه دومم رهاخانم (فرزند اول پسرم) است. نیکا خانم نوه سومم (فرزند دخترم) است و چهارمین و کوچکترین نوه‌ام، نوراخانم (فرزند پسرم) است. من به شدت به نوه‌هایم وابسته‌ام و آنها هم به من وابسته‌اند.

فرمانده در منزل چه کسی است؟ شما یا حاج خانم؟

قطعاً در منزل، فرمانده همسرم هستند و ما هم گوش به فرمانیم و تابع حاج خانم و بچه‌ها هستیم.

با توجه به اینکه کار پلیس‌ها سخت است و اکثر مواقع نیستند، اگر پلیسی به خواستگاری دخترتان می‌آمد، پاسختان مثبت بود؟

درست است که زندگی با یک پلیس سخت است ولی جواب من مثبت است. به نظر من شغل، برای انسان خیلی مهم است مخصوصاً مشاغلی که کار مهمی همچون برقراری نظم و امنیت را به عهده دارند و افرادی که هم‌‌لباس ما هستند، همیشه آماده رزم هستند و آماده‌اند که جان خود را برای آرامش مردم، فدا کنند. از سویی جابجایی‌ها و انتقالی‌هایی که به خاطر مأموریت در شغل افراد نظامی وجود دارد، برای خانوا‌هایشان که باید همراهشان باشند خیلی سخت است؛ همچون سیزده جابجایی که در سالهای مختلف کاری‌ام برایم به وجود آمد و خانواده‌ام هم مرا همراهی کردند ولی با همه اینها  به نظر من “این شغل، شغل شریف و ارزشمندی است.” ضمن اینکه هدف در زندگی، خیلی مهم است، اینکه در زندگی مشغول چه کاری هستیم و از کدام مسیر برای خانواده، رزق و روزی فراهم می‌کنیم، مهمتر است. به نظر من شخصی که این حرفه را انتخاب می‌کند باید انتخابی آگاهانه و با بصیرت داشته باشد و بداند برای چه هدفی در این شغل تلاش می‌کند.

اگر یکی از فرزندانتان تخلفی انجام دهد، مثلاً در اتوبان با سرعت بیش از حد مجاز رانندگی کند، چون فرزندتان است او را می‌بخشید یا همچون مردم عادی با او برخورد می‌کنید؟

من جزء افرادی هستم که در سابقه خدمتیم، اکثراً فرمانده، مدیر یا مسئول بوده‌ام و همکارانم این موضوع را می‌دانند. برای همین بیشتر از دیگران، به خودم و خانواده‌ام سخت‌گیری می‌کنم. گاهی ممکن است فرزندان یا اطرافیانم، تخلفی کنند اما خودشان می‌روند و پرداخت می‌کنند و به من نمی‌گویند چون می‌دانند من در این زمینه با هیچ‌کس مخصوصاً خانواده خودم و نزدیکانم، تعارف ندارم.

شما اهل ورزش هستید و زمانهایی که وقت دارید با همکارانتان به فوتسال می‌روید. من شنیده‌ام در زمین وقتی شما صاحب توپ هستید، هیچ‌کس تلاش نمی‌کند توپ را بگیرد. این مورد درست است یا شایعه؟!

نه، شایعه است و صحت ندارد. دوستان و همکاران، مراعات من و بلد نبودنم را می‌کنند؛ البته یکی از موضوعاتی که من به آن توجه ویژه دارم، “ورزش” است همچون ورزش عمومی صبحگاهی به شرطی که جلسه نداشته باشم. همچنین در فرصت‌هایی که پیدا می‌شود، سعی می‌کنم بدنم را آماده نگاه دارم چون پلیس خمود و خسته و با جسم غیرآماده، به درد پلیس جمهوری اسلامی نمی‌خورد. یک پلیس همیشه باید آمادگی جسمانی کامل داشته باشد و در هر فرصتی ورزش کند تا بدنی آماده داشته باشد. یکی دیگر از علائقم بعد از فوتسال، ورزش شنا است.

به نظر شما فرق پلیس ایران با سایر کشورها چیست؟

به نظر من، مبنای تمام اقدامات پلیس در نظام جمهوری اسلامی، “مردم” هستند. پلیس جامعه، اصلی‌ترین موضوعی است که در برنامه‌ریزی‌ها و تدوین امورات پلیس، مد نظر قرار می‌گیرد و مبنای کار ما، آرامش و امنیت مردم است و به مصداق کلام فرمانده کل قوا و رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) “پلیسِ مقتدرِ مهربان”. بخش “مهربان” کار ما در مقابل مردم و در کنار مردم بودن است، یار و یاور و حامی مردم بودن که در بیش از ۹۸ درصد مردم، صادق است. بخش “اقتدار” در برابر مجرمان و متخلفان و قانون‌گریزان و برهم‌زنندگان نظم است، در آنجا چهره مقتدر و پرقدرت پلیس نمایان می‌شود. تفاوت کار نیروهای پلیس در این است که ما در کنار مردم، یار و حامی و خدمتگزار مردم هستیم و تمام برنامه‌ریزی‌هایمان هم بر طبق این اصل است. از آن طرف کسانی که می‌خواهند در نظم و انضباط و آرامش جامعه، اخلال به وجود آورند، طبیعتاً باید منتظر پاسخ قاطعانه و مقتدرانه پلیس باشند.

گزارش‌هایی خوانده‌ام مبنی بر اینکه موتورسواری وارد پیاده‌رو شده و وقتی پلیس قصد جریمه کردن داشته، مردم اعتراض کرده‌اند که چرا با موتورسواران چنین برخوردی می‌کنید؟ از طرفی چند چهارراه بالاتر، همان موتورسوار با یک پیرمرد تصادف کرده و فرار می‌کند و مردم می‌گویند چرا پلیس با موتورسواران برخورد نمی‌کند؟ صحبت شما در این زمینه با مردم چیست؟

نیروی پلیس مخالف این نیست که مردم از موتور استفاده نکنند اما این عدم مخالفت به معنای زیر پا گذاشتن قانون نیست. پیاده‌رو محل عبور عابران پیاده است. پس درست نیست که موتورسواران هر رفتاری دوست دارند انجام دهند، از چراغ قرمز عبور کنند و…. نیروی پلیس، وظیفه خود را انجام می‌دهد ولی در این زمینه، دیدگاههای متفاوتی وجود دارد. در همه جا بالأخص کلان شهرها قانون باید جاری و ساری باشد. امروزه برای نیروی پلیس، اجرای قانون و مکلف بودن به رعایت آن یک اصل است که باید بر روی آن نظارت صورت گیرد. از سوی دیگر، مردم به عنوان مجموعه‌ای که در مقابل قانون هستند باید خود را مسئول بدانند تا بتوانیم یک زندگی اجتماعی منظم در چهارچوب ضوابط و مقررات داشته باشیم و این امر، زمینه‌ساز آرامش خواهد بود.

چه اتفاق خوبی در سال ۱۴۰۰ برای شما به وقوع پیوست که از آن می‌توانید به عنوان “گُل ۱۴۰۰” یاد کنید؟

این اتفاق به دو قسمت تقسیم می‌شود: قسمت اول در سطح کلان نیروی انتظامی، “اعتماد فرمانده معظم کل قوا به پلیس بود و اینکه پلیس به آن شایستگی و بلوغ رسیده که نیروی انتظامی تبدیل به فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران شود” و این هدیه ارزشمندی بود که آقا به تک تک پرسنل نیروی انتظامی تقدیم کرد که برای ما ارزشمند بود و از اعتماد ایشان تشکر ویژه می‌کنم.

قسمت دوم که در تهران بزرگ اتفاق افتاد، راه‌اندازی هیأت بزرگ و ارزشمند در داخل ستاد انتظامی تهران بزرگ به نام “مکتب الزهرا(س)” بود که در روزهای تاسوعا و عاشورا، دهها هزار نفر از مردم عزیز در این مراسم شرکت کردند و همراهی مداحانی همچون حاج محمدرضا و حاج حسین طاهری و سایر سخنرانان و وعاظ، فرصت مغتنمی بود که زمینه‌ای فراهم شود تا خادمی ائمه اطهار را داشته باشیم. این برای تمام طول زندگیم، ارزشمندترین کارم است.

اگر قرار باشد در تقویم رسمی ایران، روزی را نامگذاری کنید، آن نامگذاری چه خواهد بود؟

بزرگترین مشکلی که در جامعه ما به چشم می‌خورد، “قانون‌گریزی” است؛ در نتیجه من روزی را به نام “احترام و تکریم به قوانین و مقررات” نامگذاری می‌کردم که هر شخصی در هر پُست و مقام، حداقل در آن یک روز خود را ملزم به رعایت از قانون کند تا روزی بیاید که رعایت از قانون و مقررات، ملکه ذهن و رفتار همه شود و به نظرم این اتفاق خوبی برای جامعه و مردم خواهد بود و هرسال پلیس گزارشهایی ارائه دهد که در این روز  هیچ جرمی اتفاق نیفتاده است.

سه اتفاق زشتی که دوست دارید از جهان پاک شود، چیست؟

“جنگ، اعتیاد، جهل و فقر” سه اتفاقی هستند که ای کاش در جهان نبود. به نظرم مهمترین موردی که باید تلاش کنیم در جهان اتفاق نیفتد، “جنگ” است. جنگ، ویران‌گر است و خسارت‌های وحشتناکی را به مردم دنیا تحمیل می‌کند. دومین مورد، بحث خانمان‌سوز “اعتیاد” است و سومین مورد هم “جهل و فقر”. تمام این موضوعات، مشکلات فراوانی را برای اقشار مختلف به وجود می‌آورد و از سویی، استعمارگران را برمی‌انگیزاند تا با استفاده از جهل مردم در نقاط مختلف ظلم کنند که ان‌شاءالله با عنایت پروردگار و دعای مردم از جامعه بشری، رخت بربندد.

بهترین دعایی که در شروع قرن جدید می‌توانید داشته باشید ضمن آنکه تاریخ انقضا نداشته باشد، چیست؟

کشور ما، کشور امام زمان(عج) و بزرگترین کشور شیعه دنیاست که معتقد به اسلام نابی است که امام و رهبرمان به ما یاد داده‌اند. همه ما منتظر فرج مولایمان هستیم که ظهور کند و انسانها را از اینهمه بلایای انسانی و غیرانسانی نجات دهد. اگر حرفم را جزو حرفهای کلیشه‌ای نگذارید، بهترین دعا، فرج مولایمان حضرت صاحب الزمان(عج) است.

و صحبت پایانی…

صحبت پایانی من به بحث خدمتگزاری برمی‌گردد. امروز، پلیس ما متولی و مسئول برقراری نظم و امنیت در داخل حدود و ثغور کشور است. کشوری می‌تواند در مراکز دیپلماتیک و مراکز بین‌المللی، حرفی برای گفتن داشته باشد که از امنیت باثبات و پایداری برخوردار باشد. رکن اصلی برقراری این امنیت از نقطه صفر مرزی تا قلب شهرها و روستاها، پلیس است. پلیس، خدمتگزار این مردم است که با اعتماد مردم و اعتماد رهبر معظم انقلاب(مد ظله العالی)، با برنامه‌ریزی مدونی که نیروی انتظامی برای امنیت جامعه و مردم در حال انجام است. امروزه ما شاهد باثبات‌ترین و پایدارترین امنیت هستیم و در پایان وظیفه خود می‌دانم که بگویم: “درود به روح بلند تمام شهدا، شهدای نیروی انتظامی بالأخص شهدای نیروی انتظامی سال ۱۴۰۰ و خدا قوت به تمام همکارانم که در این ایام زحمت می‌کشند و تلاش می‌کنند و تشکر از سعه صدر خانواده‌های عزیز و محترمشان.”

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار