رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الجمعة ۲ ذو القعدة ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 10 May

کامران همت‌پور، پژوهشگر حوزه موسیقی گفت: گروه موسیقی حنانه در سال ۱۳۶۸ توسط من تاسیس شد؛ در ابتدا به دلیل آن که اصالت کرمانشاهی دارم زمینه کار را بر روی تنبور نوازی متمرکز کردم. با گذر زمان و به دلیل ورودم به ژانر‌های مختلف سازهای متفاوتی وارد گروه شد. به گزارش سینماخانه و به نقل […]

کامران همت‌پور، پژوهشگر حوزه موسیقی گفت: گروه موسیقی حنانه در سال ۱۳۶۸ توسط من تاسیس شد؛ در ابتدا به دلیل آن که اصالت کرمانشاهی دارم زمینه کار را بر روی تنبور نوازی متمرکز کردم. با گذر زمان و به دلیل ورودم به ژانر‌های مختلف سازهای متفاوتی وارد گروه شد.

به گزارش سینماخانه و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سیما؛ همت‌پور ادامه داد: علت نامگذاری این گروه به عنوان حنانه از یکی از اشعار حضرت مولانا می‌آید؛ این نام معنی ناله کردن از درد عشق است. همچنین با توجه به آن که علاقه بسیاری به اشعار فارسی و حضرت مولانا دارم سعی کردم در کارهای خود از این اشعار استفاده کنم.

وی افزود: من در ابتدای فعالیت خود بسیار برای گروه حنانه تلاش می‌کردم و خوشبختانه به لطف خدا در سال ۱۳۷۴ توانستیم در جشنواره مولودی‌خوانی اول شویم و این مسئله باعث پیشرفت و شناخته شدن گروه حنانه شد.

او اظهار داشت: ما از اولین گروه‌هایی بودیم که در هندوستان و سوئد اجرای زنده داشتیم. ما همچنین اولین گروه آسیایی شرکت کننده در جشنواره سن لورنزو بودیم که مقام اول را نیز کسب کردیم.ما در کنار اشعار فارسی از موسیقی اقوام هم استفاده می‌کنیم و آن‌ها را به اجرای عمومی می‌رسانیم.

پژوهشگر حوزه موسیقی گفت: موسیقی در خانواده ما بسیار ریشه دارد و از چهل نسل قبل تنبور نواز بوده‌ایم. اقوام ایرانی نیز موسیقی بکر را می‌نوازند.

همت‌پور ادامه داد: ما موسیقی اقوام را در مناطق و جشنواره‌های مختلف اجرا کردیم و همواره با استقبال بسیاری مواجه شده‌ایم. از آنجایی که هر گوشه از ایران فرهنگ و موسیقی خاص خود را دارد ما از انواع مختلفی از هنر برخورداریم. یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های زندگی من موسیقی اقوام است و به همین دلیل بر روی پروژه پژوهشی صد سال تنبور کار کرده‌ام. من اکنون سال‌هاست که به صورت تخصصی بر روی موسیقی اقوام تمرکز دارم. ما همچنین اولین گروه ایرانی بودیم که در جشنواره ایتالیا شرکت کردیم و توانستیم لوح تقدیر برای موسیقی اقوام دریافت کنیم.

وی افزود: بر اساس گفته‌های مولانا، تنبور بیش از ۵ هزار سال قدمت دارد و به همین دلیل من خواستم بیش از هر سازی به آن توجه کنم. بر اساس روایات افسانه‌ها حضرت جبرئیل با تنبور روح‌ها را به دستور خداوند به داخل کالبد فرستاده است. این روایات سعی دارند این مسئله را مطرح کنند که تنبور ساز بسیار قدیمی است و تاثیر بسیاری بر روح انسان می‌گذارند.

برنامه صبحگاهی “صبح پارسی”که از دوشنبه تا جمعه هر هفته ساعت ۹ صبح به تهیه کنندگی علیرضا نظارتاز شبکه جام جم پخش می شود، امروز با موضوع روز موسیقی اقوام بر روی آنتن رفت. در این برنامه پس از پخش آیتم‌ها و نماهنگ صبح پارسی؛ محمد قاسمی و آلاء خامه‌یار با کامران همت‌پور، پژوهشگر حوزه موسیقی به گفت و گو نشستند.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار