رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 23 خبر


  • یکشنبه ۶ خرداد ۱۴۰۳
  • الأحد ۱۸ ذو القعدة ۱۴۴۵
  • 2024 Sunday 26 May
  • یکشنبه 1 مرداد 1402 - 12:47
  • کد خبر : 127138
  • تئاتر
  • چاپ خبر : نمایش «جشن تولد» از دگرگونی هویت انسان مدرن می گوید

نمایش«جشن تولد» از دگرگونی هویت انسان مدرن می گوید شاهین چگینی طراح و کارگردان نمایش «جشن تولد» به سوالات زیر جواب داد و گفت: -در سال‌های اخیر آثاری که روی صحنه بردید، همه عوامل هنرمندان یا دانشجویان تازه کار بودند، این کار را  برای اجرا سخت نمی کند؟ کارهای این چند سال اخیر، نظیر نمایش […]

نمایش«جشن تولد» از دگرگونی هویت انسان مدرن می گوید

شاهین چگینی طراح و کارگردان نمایش «جشن تولد» به سوالات زیر جواب داد و گفت:

-در سال‌های اخیر آثاری که روی صحنه بردید، همه عوامل هنرمندان یا دانشجویان تازه کار بودند، این کار را  برای اجرا سخت نمی کند؟

کارهای این چند سال اخیر، نظیر نمایش هاى لابیرنت، بلافیگورا، خدای کشتار و نمایش اسپانیای را با دانشجویان دانشکده هنر و‌ معماری کار کردم.

برای کسانی که تجربه اول یا نهایت دومشون روی صحنه حرفه ای تئاتر بود، سختی این اتفاق جنس متفاوتی دارد و از طرفی به واسطه حضور آن ها اشتیاق و شوری در کار شکل می گیرد که انرژی گروه را برای رسیدن به هدف دو چندان می‌کند و در نهایت اینکه این فرصت حق دانشجویان جوانی هست که آینده تئاتر را رقم خواهند زد و نیاز به اینگونه حمایت دارند.

شرایط اجرای تئاتر را این روزها چطور ارزیابی می کنید؟

وضعیت مناسب نیست! از یک سو وضعیت اجتماعی و اقتصادی خاصی را شاهد هستیم که تاثیر مستقیم بر اجراهای روی صحنه دارد و از طرف دیگر متاسفانه مسیری در این سال‌های اخیر طی شده که سلیقه خاصی برای مخاطب تعریف کرده که توازن تقسیم مخاطب را برهم زده است. تماشاگر عمدتاً متمایل به سوی اجراهایی است که عوامل و مشخصاً بازیگران صاحب نام یا اصطلاحاً سلبریتی در آن ها ایفای نقش می‌کنند و از طرفی سالن های نمایشی هم به خاطر تامین هزینه ها و فروش مناسب، عمدتاً خواهان اینگونه نمایش ها هستند. به این جهت نمایش هایی که در صدد ساخت فضایی تجربی هستند و گونه ای دیگر از تفکر و اندیشه را جستجو می‌کنند از مختصات فضای تئاتری حاکم حذف می‌شوند که این آسیب صحبت امروز نیست؛ از زمان شکل گیری سالن های خصوصی این جریان در تئاتر شکل گرفت و گسترش پیدا کرد.

گونه ایی از برداشت روانکاوانه که در اجرای اثر دیده می‌شود تا چه حد متکی به متن هست و تا چه حد در اجرا شکل گرفته؟

خود نمایشنامه این بستر را فراهم کرده اما در اجرا تاکید بیشتری روی آن هست عناصر روانکاوانه ای را از دل متن بیرون کشیدیم که وضعیت کاراکترها را در موقعیتی که گرفتار آن شده اند قابل تفسیر کند.

سبک اجرایی چگونه شکل گرفت؟ کارگردانی متفاوتی نسبت به خواست متن گویی مد نظر بوده؟

شیوه اجرایی به نوعی درصدد هر چه نزدیکتر کردن تم نمایشنامه به وضعیت کنونی آن بوده است. در طی یکسال تمرین با گروه این شیوه اجرا تثبیت شد که شما شاهد استفاده از آن هستید شامل مدیاهای متعدد از نقاشی و‌ موسیقی روی صحنه گرفته تا تصاویر فیلمبرداری شده که با چند دوربین گرفته شده و با دو دستگاه ویدئو پروجکشن در طول اجرا نمایش داده می‌شوند. همگی با نیت کمک به ایده اصلی نمایش استفاده شده اند

نمایش«جشن تولد» به طراحی و کارگردانی شاهین چگینی در تماشاخانه استاد جمشید مشایخی از مورخ ۱۱ تا ۲۷ تیر به روی صحنه رفت.

خبرنگار پیام احمدی کاشانی

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار