رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 21 خبر


  • سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الثلاثاء ۲۱ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Tuesday 30 April
اجرای نمایش "مانوس" در مجموعه تئاتر شهر

پایان آرزوها در “مانوس”

به گزارش سینماخانه؛ نمایش “مانوس” هر شب ساعت ۲۰:۰۰ تا ۲۳ اسفند ماه ۱۳۹۵ در سالن قشقایی، مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه می رود.   نمایش “مانوس” با طراحی و کارگردانی “نازنین سهامی زاده” و نویسندگی “لیلا حکمت نیا” و “کیوان سررشته” به صورت مستند روایتگر زندگی هشت پناهجوی ایرانی است که به صورت […]

به گزارش سینماخانه؛ نمایش “مانوس” هر شب ساعت ۲۰:۰۰ تا ۲۳ اسفند ماه ۱۳۹۵ در سالن قشقایی، مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه می رود.

 

نمایش “مانوس” با طراحی و کارگردانی “نازنین سهامی زاده” و نویسندگی “لیلا حکمت نیا” و “کیوان سررشته” به صورت مستند روایتگر زندگی هشت پناهجوی ایرانی است که به صورت غیرقانونی راهی استرالیا شده و توسط دولت استرالیا دستگیر شده و به کمپ های پناهجویان در جزیره های مانوس و نائورو منتقل شده اند. هر کدام از این مهاجرین با لحن خود، دلایل خود از این سفر و سختی ها و مشکلات زندگی در این کمپ ها روایت می کنند.

داستان نمایش بدون هیچ دخل و تصرفی، حاصل مصاحبه با شخصیت های حقیقی در این کمپ ها می‌باشد. می توان گفت سبک اجرای نمایش به صورت “ورباتیم” یا تئاتر “واژه به واژه” می باشد. اصولاً تئاتر ورباتیم زمانی استفاده می‌شود که کارگردان بخواهد یک مشکل اجتماعی-سیاسی را بیان کند و به دنبال تأثیر عمیق روی تماشاگر است که سهامی زاده با هوشمندی این شیوه اجرایی را برای بیان داستان خود انتخاب کرده است.

نازنین سهامی زاده که سال گذشته نمایش “چشم در برابر چشم” را با موضوع اسیدپاشی به روی صحنه برده بود، درباره دلیل انتخاب این شیوه برای روایت نمایش “مانوس” به سینماخانه گفت: مصاحبه هایی که با این پناهجویان انجام شده بود؛ به خودی خود جذاب و نوع لحن و ادبیات هر کدام از شخصیت ها بیانگر شخصیت فردی، طبقه اجتماعی و نوع تفکر هر کدام از آن ها بود؛ به همین دلیل هم سعی کردیم برای نگه داشتن این بخش از شخصیت هر کدام از این کاراکتر ها، نمایش را به صورت ورباتیم اجرا کنیم.

در قسمتهایی از نمایش، شاهد نمایش فیلم هایی مستند از وضعیت پناهجویان این کمپ هستیم که به حدی تأثیر گذار است که تماشاگر را به شدت منقلب می‌کند. کارگردان با اینکه شیوه روایت مستند را اتخاب کرده است؛ توانسته با استفاده از میزانسن های دقیق و زیبا، حفظ یک ریتم خوب، طراحی صحنه ساده و در عین حال مفهومی و همچنین به کمک بازی های باورپذیر بازیگران، نمایش جذابی را به روی صحنه ببرد. “مانوس” علاوه بر اینکه مخاطب خود را سرگرم می کند روی او تاثیر گذاشته و به تفکر وامیدارد.

از نکات جالب این نمایش حضور “السا فیروز آذر” در نقش یکی از مهاجرین است. وی که چندین سال است تجربه حضور در سینمای حرفه ای را دارد برای اولین بار، بازیگری تئاتر را تجربه می کند. وی در رابطه با این تجربه و همکاری با نازنین سهامی زاده به سینماخانه گفت: بعد از سه سال حضور در گروه های مختلف تئاتر که متاسفانه هر کدام به دلایل گوناگون به اجرا نرسید؛ خوشحالم که در اولین حضورم در صحنه تئاتر، همراه گروه خوب و صمیمی و کارگردانی باهوش و قابل اعتماد هستم و نتیجه هم یک کار خوب و متفاوت شده است.

وی همچنین عنوان کرد: بهترین تجربه ای که داشتم روز اول اجرا بود که من برای اولین بار به روی صحنه رفتم و استرس و هیجانی که در آن لحظه داشتم مثل تجربه رفتن به شهربازی برای بار اول بود.

در این نمایش علاوه بر السا فیروز آذر؛ احسان بیات فر، ابراهیم عزیزی، احسان کرمی، صبا گرگین پور، حمیدرضا محمدی، نسرین نکیسا، نرگس نیک سیرت به ایفای نقش می پردازند.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: دستیار کارگردان و برنامه ریز: الهام خداوردی؛ مدیر تولید و مجری طرح: محمد قدس؛ طراح صحنه: امیرحسین دوانی؛ طراح نور: علی کوزه گر؛ طراح صدا و موسیقی: بهروز سیفی؛ طراح گریم: افسانه قلی زاده؛ مدیر فرهنگی و مشاور رسانه ای: مریم نراقی

سینماخانه / خبرنگار: فرشید حاجیان – عکاس: هادی صفی زاده

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار