رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 11 خبر


  • یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
  • الأحد ۹ ذو الحجة ۱۴۴۵
  • 2024 Sunday 16 June

تیـــــــــتر روز

فراخوان هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران منتشر شد

بنیاد سینمایی فارابی فراخوان هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران را منتشر کرد. به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران، در راستای نیل به فرهنگ و هویت ایرانی اسلامی با هدف کشف و معرفی استعداد‌های برتر نوجوان ایران در حوزه سینما، در دو بخش «طراحی داستان» و «فیلم سازی»، 24 تا29 شهریورماه 1403 برگزار می شود. بر پایه این گزارش المپیاد هشتم در دو بخش طراحی داستان و فیلم سازی با 7 موضوع: خانواده، جهانی به نام خانه، عشق امید خانواده، فردایی که میسازم، خانواده ای به وسعت ایران، خواهر/ برادر من و موضوع آزاد برگزار می شود. تمامی نوجوانان ایرانی (متولدین ۱۳86 تا ۱۳۹1) ۱۲ تا ۱۷ ساله، می‌توانند در این رویداد شرکت کنند. همچنین كارگاه‌هاي تخصصي و آموزشي حضوري، در شهر اصفهان برگزار مي‌شود. این گزارش حاکیست: ...

پیشخوان

«هنوز نه» در «هنر و تجربه» اکران می‌شود/ ساخت اولین فیلم بلند

کارگردان فیلم نیمه‌بلند «هنوز نه» بیان کرد این فیلم به تازگی پروانه نمایش گرفته است و به زودی در گروه سینمایی «هنر و تجربه» اکران می شود. رضا گوران کارگردان که مدتی پیش فیلم نیمه بلند «هنوز نه» را جلوی دوربین برده بود گفت: پروانه نمایش این فیلم صادر شده است و در تلاش هستیم […]


وزیر ارشاد خبر داد:

بودجه سینما سال بعد ۳۹ درصد افزایش دارد/ ۳۵میلیارد برای فیلم فاخر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از افزایش ٣٩ درصدی بودجه سینماهای کشور در لایحه بودجه سال آینده خبر داد. سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، جمعه شب در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه مازندران از برنامه این وزارتخانه برای تشکیل سازمان مستقل نظام هنری خبر داد و گفت که پیش نویس اولیه […]


«بیست و یک روز بعد» رویای تحقق نیافتاده پسربچه‌ عشق سینما

 «بیست و یک روز بعد» داستان پسر بچه ای را روایت می‌کند که آرزوی ساخت فیلم کوتاهی را دارد که نقش اصلی اش را خودش بازی می‎‌کند و داستانش هم از این قرار است که مردی خواسته جلوی قطار را بگیرد و نتوانسته و زیر چرخ‌های قطار له شده است. حالا پسرش همان کار پدر […]


نمایش سخت است و چون سخت است زیباست

برگزاری کارگاه بازیگری در فرهنگسرای استاد شهریار

به گزارش سینماخانه؛ کارگاه بازیگری بداهه پردازی “پرویز برید”؛ روز جمعه مورخ ۲۲ بهمن ماه ۹۵ از ساعت ۱۳ الی ۱۹ با حضور بیش از ۵۰ هنرجو و مشتاق عرصه نمایش در فرهنگسرای استاد شهریار برگزار گردید. پرویز برید مدرس دانشگاه ولفگانگ گوته ی آلمان با سابقه ای درخشان در عرصه ی نمایش با همکاری انجمن […]


پاسخ ایوبی درباره‌ی دبیری دوره‌ی بعدی فیلم فجر

رئیس سازمان سینمایی گفت: محمد حیدری به عنوان سرپرست دبیرخانه‌ی فیلم فجر فعلا حضور دارد. حجت‌الله ایوبی در حاشیه‌ی مراسم پایانی فیلم فجر درباره‌ی دبیری دوره‌ی بعدی فیلم فجر گفت: سرپرست دبیرخانه‌ی فیلم فجر محمد حیدری است تا دولت بعد وضعیت دبیری جشنواره‌ی فیلم فجر سال آینده را مشخص کند. محمد حیدری دو سال پیاپی […]


واکنش تارخ و انجمن بازیگران به بازیگران برگزیده فجر

شورای مرکزی انجمن بازیگران سینمای ایران و رییس این انجمن به معرفی بازیگران برگزیده جشنواره فیلم فجر واکنش نشان دادند. در بیانیه شورای مرکزی انجمن بازیگران سینمای ایران آمده است: «به نام خدا شورای مرکزی انجمن بازیگران سینمای ایران ضمن ارج نهادن به کلیه سینماگران حاضر در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر ، از […]


لغو یک مهمانی اسکار در حمایت از اصغر فرهادی

آژانس سینمایی United Talent Agency اعلام کرد به نشانه حمایت از اصغر فرهادی و اعتراض به تفکر جلوگیری از ورود مسافران و مهاجران به آمریکا، مهمانی اسکار خود را که هر سال برگزار می‌شود کنسل کرده و هزینه آن را که ۲۵۰ هزار دلار است به پناهجویان کمک خواهد کرد. به نقل از روابط عمومی […]


اجرای نمایش “مافیا” در تماشاخانه باران

به گزارش سینماخانه؛ نمایش “مافیا” به نویسندگی و کارگردانی “افروز فروزند” از جمعه ۱۵ بهمن تا ۶ اسفند ماه، هر شب، ساعت ۲۱ در تماشاخانه  باران به روی صحنه می رود. این نمایش داستان هفت دوست را روایت می کند که در مهمانی خداحافظی مشغول به بازی “مافیا” هستند و در حین این بازی به […]


دفاع رئیس سازمان سینمایی از جشنواره و داوران فیلم فجر

رئیس سازمان سینمایی با تاکید بر اینکه دوره سی و پنجم جشنواره فیلم فجر یکی از بهترین جشنواره های ۱۵ سال اخیر بوده است، گفت: داوری یعنی رای، پس طبیعی است داوران برخی آثار را انتخاب کنند و برخی دیگر را انتخاب نکنند.   حجت الله ایوبی در آخرین شب جشنواره فیلم فجر با حضور […]


کارگردان فیلم “آباجان” با انتشار فیلمی اعلام کرد: اعتراضى به داورى ندارم اما خودتان قضاوت کنید + ویدیو

به گزارش سینماخانه؛ هاتف علیمردانی با انتشار بخش هایی از جلوه های ویژه فیلم “آباجان” با اعلام اینکه اعتراضی به داوری های جشنواره ندارد؛ قضاوت را به عهده تماشاگران سپرد. «آباجان» به تهیه کنندگی و کارگردانی هاتف علیمردانی که در بخش سودای سیمرغ جشنواره به نمایش در آمد. جلوه های ویژه این فیلم توسط محمد لطفعلی […]


اکران فیلم “ماحی” از شنبه ۲۳ بهمن ماه

به گزارش سینماخانه؛ فیلم سینمایى “ماحی ” از شنبه ٢٣ بهمن ماه در سینماهای ایران به نمایش در خواهد آمد. این فیلم با مضمونی سیاسی، اجتماعی تا اردیبهشت ماه سال آینده بروی پرده ها خواهد ماند. داستان این فیلم بر اساس اتفاقات واقعی است، بین سال های ۹۱ تا ۹۲ می گذرد که روایتگر شرایط […]


متیو مک کانهی در ساحل بوم

به گزارش سینماخانه و ب نقل از سایت ورایتی؛ “متیو مک کانهی” برنده اسکار بهترین بازیگر مرد برای فیلم “باشگاه خریداران دالاس” قرار است در فیلم کمدی “ساحل بوم” به کارگردانی “هارمونی کورنی” (بهار شکن ها) ایفای نقش کند. فیلم درباره شخصی است به نام “مون داگ”، وی یک دغل باز دوست داشتنی است که […]


گزارشی از حواشی و اتفاقات اختتامیه جشنواره فیلم فجر

اختتامیه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر با حواشی جالب‌توجهی همراه بود. به گزارش سینماخانه و به نقل ازستاد خبری جشنواره فیلم فجر، در دکور مراسم اختتامیه از نمادهای ایرانی، اسلامی و کلاکت استفاده شده بود و برای خبرنگاران بیش از ده ردیف ویژه اختصاص داده شده بود و از نشستن افراد غیر رسانه‌ای در […]


توضیح جشنواره فیلم فجر درباره انتخاب فیلم نگاه ملی

به گزارش سینماخانه و به دنبال صحبت های کارگردان فیلم «ویلایی ها» در یک برنامه سینمایی، دبیرخانه جشنواره فیلم فجربا رد این سخنان درباره نحوه انتخاب بهترین فیلم از نگاه ملی توضیحاتی ارائه کرد. به نقل از روابط عمومی جشنواره فیلم فجر، دبیرخانه جشنواره فیلم فجر اعلام کرد: گفته های کارگردان فیلم سینمایی «ویلایی ها» در برنامه […]


اعتراض شدید “ساره بیات” نسبت به دعوت اشتباه او به عنوان کاندید لیست نامزدها + ویدیو

ساره بیات در نشست‌خبری فیلم «بیست و یک روز بعد» با بیان اینکه سال‌هاست سکوت کرده‌ام، گفت: ابتدا خودم را برای کسانی که من را این سال‌ها نشناخته‌اند یا شناخته‌اند و به روی خود نمی‌آورند معرفی می‌کنم؛ من ساره بیات هستم. او با بیان اینکه ۱۵ سال است در سینما فعالیت می‌کند، ادامه داد: تمام […]


امروز هیچ جلسه ای با داوران جشنواره فیلم فجر نداشتم

حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی اعلام کرد که امروز هیچ جلسه ای با داوران درباره اعتراضات به جشنواره فیلم فجر نداشته است. حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی شامگاه چهارشنبه ۲۰ بهمن ماه در کاخ رسانه های سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر جلسه امروز با داوران […]


سردبیر مجله چلچراغ: تابعیت دوگانه داوران دلیل نادیده گرفتن فیلم “ماجرای نیمروز”

پس از حواشی بسیار برای لیست نامزدهای اعلام شده، شب گذشته بهروز افخمی در برنامه هفت با اشاره به دو تابعیتی بودن دبیر و پنج نفر از داوران جشنواره در برنامه هفت، داوران جشنواره را متهم به ترس جهت دادن جایزه به فیلم ماجرای نیمروزکرد. ادعای بهروز افخمی: افخمی با بیان خاطره ای از حزب کمونیست […]


نگاهی به سیمرغ و نامزدهای عجیب بهترین فیلم ده سال اخیر

اعتراضات به نامزدهای سیمرغ سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در این دوره بیش از هر دوره دیگر در جشنواره سر و صدا کرده است، اعتراضاتی که قطعا منطقی و ریشه در ساختار اشتباه جشنواره فیلم فجر دارد. و تا زمانی که جشنواره فیلم فجر این ساختار اشتباه را ادامه دهد این نامزدها و سیمرغ […]


logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

«در انتهای شب» به چه می‌رسیم؟

یکی از مسائلی که سریال‌های ساخته شده در مدیوم‌های مختلف طی چهل سال اخیر با آن دست به گریبان بوده و مخاطب عام نیز به آن اذعان دارد، شروع خوب و پایان‌های ضعیف است. موضوع وقتی جذاب‌تر می‌شود که به حافظه تاریخی خود رجوع کرده و نمونه‌های مختلف را به یاد بیاوریم. تقریبا همگی آنها نیز به جز چند استثنا، این مساله را تایید می‌کنند. اما در یکی دو سال اخیر و با رشد تولید سریال در پلتفرم‌ها، این موضوع کمرنگ‌تر شده و کمتر شاهد این نمودار سینوسی در سریال‌ها هستیم که نمونه آن را به تازگی در سریال افعی تهران شاهد بوده‌ایم. سریال «در انتهای شب» ساخته آیدا پناهنده دیگر نمونه درخشان در این باب است که از قسمت اول تا چهارم، سیر صعودی کرده و اگر با همین شیب به سمت قسمت‌‌های بعدی برود، شاهد اتفاقی تقریبا نادر در بحث سریال خواهیم بود. پناهنده که فیلمنامه نخستین سریال خود را همراه با ارسلان امیری نوشته، ملودرامی کلاسیک خلق کرده که براساس خانواده‌ای کوچک از طبقه متوسط جامعه شکل گرفته است. از جنس آدم‌هایی که مخاطب در اطراف خود نمونه‌های مشابه آن را دیده و در گام نخست با آن همذات‌پنداری می‌کند. ماهی و بهنام به عنوان زوجی اهل هنر که وضعیت مالی چندان مناسبی هم ندارند، در قسمت نخست در زمانی کوتاه معرفی شده و طلاق این دو به عنوان نقطه عطف نخست هم بدون حاشیه‌روی های مرسوم شکل می‌گیرد. چیزی که نویسندگان فیلمنامه از قسمت دوم تا چهارم روی آن مانور می‌دهند، کنکاش در لایه‌های درونی آدم‌ها و نقب زدن به تنهایی عمیقشان است. حتی ورای آن نقاط عطف درخشانی که در پایان قسمت‌های سوم و چهارم گذاشته شده است. ماهی و بهنام هردو قهرمان‌های این سریال هستند اما نویسندگان آن با مهارت بسیار مابین این دو قرار گرفته و هر لحظه به سمتی می‌لغزند. با ورود آدم‌های جدید به زندگی این دو، داستانک‌های خوبی شکل گرفته که به تنه اصلی آن می‌چسبند. یک سو ثریا و دختر خردسالش و در طرف دیگر نقاش جوان و مشهوری که زمانی در دانشکده به ماهی علاقمند بوده است. ورود دوست نقاش آنها به داستان که به نقطه عطف قسمت سوم منجر می‌شود نیز علاوه بر تنشی که به قصه می‌بخشد، تکه دیگری از وجوه درونی قهرمان‌های سریال را آشکار می‌کند. همان طور که در همین قسمت پرده از رازی برداشته می‌شود که می‌تواند نقش مهمی در جدایی این دو از یکدیگر داشته باشد. از طرف دیگر اتفاق‌های ساده و روزمره زندگی که به نظر پیش‌پا افتاده هم به نظر می‌رسند، وجوه دراماتیک پیدا کرده و قصه را به جلو هدایت می‌کنند. برای مثال می‌توان به قضیه آزمون رانندگی بهنام و پنج بار مردود شدنش اشاره کرد که در تضادی ظریف با پلان‌های نسبتا زیاد رانندگی ماهی قرار دارد. همین طور ماجرای غذا و آشپزی که رابطه بهنام و ثریا را استارت زده و ردپای آن را در حلیم پختن پدر ماهی در خانه خود می‌بینیم. یکی از ...

یادداشت ها