رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 11 خبر


  • یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
  • الأحد ۹ ذو الحجة ۱۴۴۵
  • 2024 Sunday 16 June

تیـــــــــتر روز

فراخوان هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران منتشر شد

بنیاد سینمایی فارابی فراخوان هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران را منتشر کرد. به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران، در راستای نیل به فرهنگ و هویت ایرانی اسلامی با هدف کشف و معرفی استعداد‌های برتر نوجوان ایران در حوزه سینما، در دو بخش «طراحی داستان» و «فیلم سازی»، 24 تا29 شهریورماه 1403 برگزار می شود. بر پایه این گزارش المپیاد هشتم در دو بخش طراحی داستان و فیلم سازی با 7 موضوع: خانواده، جهانی به نام خانه، عشق امید خانواده، فردایی که میسازم، خانواده ای به وسعت ایران، خواهر/ برادر من و موضوع آزاد برگزار می شود. تمامی نوجوانان ایرانی (متولدین ۱۳86 تا ۱۳۹1) ۱۲ تا ۱۷ ساله، می‌توانند در این رویداد شرکت کنند. همچنین كارگاه‌هاي تخصصي و آموزشي حضوري، در شهر اصفهان برگزار مي‌شود. این گزارش حاکیست: ...

پیشخوان

اعتراضات به داوری ها ادامه دارد

کارگردان «سد معبر» به نامزد نشدن حامد بهداد واکنش نشان داد

پس از اعلام نامزدهای سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر، اعتراضات فراوانی به نتیجه آرای هیات داروان ابراز شد، محسن قرایی، کارگردان فیلم «سد معبر» هم در واکنش به کاندیدا نشدن حامد بهداد در بخش بهترین بازیگر مرد برای این فیلم یادداشتی را منتشر کرد.   به دنبال راهی هستم تا کاندید نشدنِ حامد بهداد […]


واکنش محمدحسین مهدویان به داوری های جشنواره فجر / سیمرغ کیلویی چند؟!

محمد حسین مهدویان کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس ایرانی با وجود اینکه فیلم ماجرای نیمروز وی در جشنواره فجر در ۸ بخش نامزد دریافت جایزه شده است نسبت به داوری های سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر انتقاد کرد. محمد حسین مهدویان در اینستاگرام خود نوشت: سلام خدا رحمت کنه جلال آل احمد رو. به خواهر زاده‌اش آقای […]


واکنش باران کوثری به داوری جشنواره فجر

به گزارش سینماخانه؛ باران کوثری ، یادداشتی را در اعتراض به داوری های سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر و علی الخصوص عدم کاندید شدن حامد بهداد منتشر کرد: همیشه گفته ام که در جشنواره هایى که هیئت داورى ، داورى مى کند منتظر هَر نتیجه اى باید بود چون بحث سلیقه است . هنوز هم […]


تصویر دردهای زنان در نمایش “ماما یرما”

به گزارش سینماخانه؛ نمایش “ماما یرما” به کارگردانی “فرزین نوبرانی” و با اقتباس از نمایشنامه “یرما” اثر لورکا، نمایشنامه نویس اسپانیایی از ۱۳ بهمن ماه تا ۲ اسفند ۱۳۹۵ در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان به روی صحنه می رود. فرزین نوبرانی به سینماخانه گفت: من شخصاً یکی از حامیان برابری حقوق زنان هستم و معتقدم […]


رونمایی از تیزر تازه «خفه گی» فریدون جیرانی + ویدیو

به گزارش سینماخانه؛ جدیدترین تیزر فیلم سینمایی «خفه گی» به کارگردانی و تهیه کنندگی فریدون جیرانی، رونمایی شد. الناز شاکردوست و نوید محمدزاده ایفاگر نقش های اصلی این فیلم هستند و در کنار آنها پولاد کیمیایی، ماهایا پطروسیان و پردیس احمدیه نیز حضور دارند. فهرست عوامل اصلی این پروژه عبارتند از نویسنده، کارگردان: فریدون جیرانی، […]


هنرمندان داعشی نیستند که به کاخ جشنواره فجر راهشان نمی‌دهند

نفیسه روشن گفت: متاسفانه ماموران کاخ جشنواره به نحوی با هنرمندان برخورد می‌کنند که انگار آنها را نمی‌شناسند؛ هنرمندان داعشی نیستند که به کاخ جشنواره فجر راهشان نمی‌دهند. این بازیگر سینما و تلویزیون در پاسخ به این سوال که برخی از فیلمسازان می‌گویند که جشنواره فیلم فجر دیگر خاصیت و شور و هیجان خود را […]


نامه سرگشاده و بدون امضای روزنامه نگاران و منتقدان مستقل به مسعود کیمیایی

بزرگ سینمای ایران! کیمیای ناب! اسطوره بمان و دیگر نساز

روزنامه نگاران و منتقدان مستقل با انتشار نامه‌ای سرگشاده از  مسعود کیمیایی خواستند که از فیلم سازی صرف‌نظر کند.   در نامه سرگشاده و بدون امضای روزنامه‌نگاران و منتقدان مستقل به مسعود کیمیایی که در سایت جشنواره فیلم فجر نیز به آن اشاره شده، آمده است: مسعود کیمیایی عزیز؛ به عنوان روزنامه نگار و منتقد […]


«رگ خواب»؛ تصویر زنی معصوم و زیبا در پلشتی‌های دنیای امروز

«رگ خواب» حمید نعمت‌الله روایتی از شکست و فروپاشی زنی تنها در جامعه‌ امروز است.   حمید نعمت الله فیلمساز گزیده‌کار و وسواسی سینما و تلویزیون با «بوتیک» حرف‌های زیادی برای گفتن داشت و پس از آن با «بی‌پولی» و «آرایش غلیظ» موفق شد منتقدان و مخاطبانش را در سالن‌های سینما به تحسین وادار کند. […]


دومین تیزر «اسرافیل» با بازی هدیه تهرانی و پژمان بازغی + ویدیو

آیدا پناهنده که با «ناهید» موفق شد خود را به عنوان فیلمساز جوان و آینده دار به سینما تحمیل کند، امسال با «اسرافیل» به جشنواره فجر آمده است. پناهند موفق شد با «ناهید» علاوه بر تمجید در فجر سی و سوم، در جشنواره کن هم با استقبال مخاطبان و منتقدان مواجه شد و جایزه یکی […]


آماده شدن مونتاژ «مرز خوشبختی» برای نوروز

تهیه‌کننده «مرز خوشبختی» درباره ویژگی های این سریال نوروزی بیان کرد که بیش از ۸۰ لوکیشن داشته و از لحظات شیرین و مفرحی برخوردار است. مهران رسام درباره سریال نوروزی «مرز خوشبختی» که حسین سهیلی زاده کارگردانی آن را بر عهده داشت، گفت: ضبط و تصویربرداری این سریال به پایان رسید و ما مراحل نهایی […]


مریم کاویانی به «یک کیلو و بیست و یک گرم» پیوست

مریم کاویانی بازیگر سینما و تلویزیون به جمع بازیگران فیلم سینمایی «یک کیلو و بیست و یک گرم» اولین ساخته رحیم طوفان پیوست. تاکنون ۷۰ درصد از این پروژه که اولین پروژه سینمایی رحیم طوفان به شمار می رود، فیلمبرداری شده است. این کارگردان پیش از این با فیلم های کوتاه «صلح سرخ» در جشنواره […]


با کارگردانی ایمان افشاریان

سینمای هند در تئاتر جان می گیرد/ «شعله ۲» بر اساس فیلمی نوستالژیک

نمایش «شعله ۲» به نویسندگی و کارگردانی ایمان افشاریان و بر اساس فیلم مطرح «شعله» از سینمای هندوستان، از هفته پایانی بهمن ماه در تالار حافظ به صحنه می رود. ایمان افشاریان که پیش از این نمایش «جنایت و مکافات» را در مقام کارگردان به صحنه برده بود و جایزه کارگردانی سی و چهارمین جشنواره […]


عباس رافعی برای حسن جوهرچی نوشت/ چه نقش‌ها از تو دریغ شد

عباس رافعی در یادداشتی کوتاه درباره حسن جوهرچی به نقش‌هایی اشاره کرد که برای این بازیگر نوشته شد ولی از او دریغ شد. عباس رافعی کارگردان و نویسنده در یادداشتی کوتاه به مرور خاطرات خود از همکاری با زنده‌یاد حسن جوهرچی پرداخته است. وی در متن خود آورده است: «بیست و هفت سال قبل درست […]


«کارگر ساده نیازمندیم» در اکران جشنواره مظلوم واقع شد

به گزارش سینماخانه؛ علیرغم حضور کمتر تماشاگران در اکران جشنواره ، اقبال نسبتا خوبی از فیلم شده است . دقایقی از ساعت ۲۳  که ساعت نمایش فیلم است می گذرد ، به راحتی در سالن اصلی جای نشستن پیدا می شود و با حدود ۱۰ دقیقه تاخیر چراغ های سالن در حالی خاموش می شود […]


«قاتل اهلی»؛ تیر خلاص به سینمای کیمیایی

بالاخره نسخه «قاتل اهلی» که مورد تایید مسعود کیمیایی است، در برج میلاد نمایش داده شد.   همه می‌دانستند پرحاشیه‌ترین فیلم جشنواره امسال پس از حذف «کاناپه»، «لرد» و «کارت پرواز»، آخرین ساخته مسعود کیمیایی است؛ آن هم نه به خاطر محتوای فیلم و موضوع سیاسی نصفه و نیمه آن؛ دعوای تهیه‌کننده و کارگردان و […]


دست‌بوسی و پابوسی در نشست خبری “قاتل اهلی” !!!!

واقعیت این است که نشست‌های رسانه‌ای فیلم‌ها در روز و شب‌های جشنواره‌ی فیلم فجر، مثل خود فیلم‌ها، در چند و شاید چندین سال گذشته، رو به افول بوده است؛ یک دلیلش هم این است که رسانه‌هایمان از نظر کیفی رو به افول نهاده‌اند و شبه‌خبرنگارهای عشق سینما، تنها صدا که نه، واقعا جمعیت خبرنگارهای سینمایی […]


همایون اسعدیان گفت: در فیلم «یک روز بخصوص» به‌دنبال خلق موقعیتی بودم که تماشاگر خود را در آن شرایط تصور کند. کارگردان فیلم «یک روز بخصوص» ۱۷ بهمن‌ماه پس از نمایش فیلمش در قالب جشنواره فیلم فجر در برج میلاد، همراه تعدادی از عوامل آن، توضیح‌هایی درباره تازه‌ترین اثرش ارائه کرد. اسعدیان درباره طرح اولیه […]


نویسنده «هری پاتر» پرقدرت‌ترین چهره سینمایی بریتانیا شد

جی کی رولینگ خالق «هری پاتر» با توجه به فعالیت‌های سینمایی‌اش به عنوان پرقدرت‌ترین چهره سینمایی بریتانیا انتخاب شد. به نقل از تایمز، در فهرستی از پرقدرت‌ترین چهره‌های برتر سینمای بریتانیا شامل کنت بارنا تا ادی ردمین و اما واتسون، جی‌کی رولینگ در صدر این فهرست قرار گرفت. این فهرست که برای تعیین پرقدرت‌ترین چهره‌های سینمای […]


logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

«در انتهای شب» به چه می‌رسیم؟

یکی از مسائلی که سریال‌های ساخته شده در مدیوم‌های مختلف طی چهل سال اخیر با آن دست به گریبان بوده و مخاطب عام نیز به آن اذعان دارد، شروع خوب و پایان‌های ضعیف است. موضوع وقتی جذاب‌تر می‌شود که به حافظه تاریخی خود رجوع کرده و نمونه‌های مختلف را به یاد بیاوریم. تقریبا همگی آنها نیز به جز چند استثنا، این مساله را تایید می‌کنند. اما در یکی دو سال اخیر و با رشد تولید سریال در پلتفرم‌ها، این موضوع کمرنگ‌تر شده و کمتر شاهد این نمودار سینوسی در سریال‌ها هستیم که نمونه آن را به تازگی در سریال افعی تهران شاهد بوده‌ایم. سریال «در انتهای شب» ساخته آیدا پناهنده دیگر نمونه درخشان در این باب است که از قسمت اول تا چهارم، سیر صعودی کرده و اگر با همین شیب به سمت قسمت‌‌های بعدی برود، شاهد اتفاقی تقریبا نادر در بحث سریال خواهیم بود. پناهنده که فیلمنامه نخستین سریال خود را همراه با ارسلان امیری نوشته، ملودرامی کلاسیک خلق کرده که براساس خانواده‌ای کوچک از طبقه متوسط جامعه شکل گرفته است. از جنس آدم‌هایی که مخاطب در اطراف خود نمونه‌های مشابه آن را دیده و در گام نخست با آن همذات‌پنداری می‌کند. ماهی و بهنام به عنوان زوجی اهل هنر که وضعیت مالی چندان مناسبی هم ندارند، در قسمت نخست در زمانی کوتاه معرفی شده و طلاق این دو به عنوان نقطه عطف نخست هم بدون حاشیه‌روی های مرسوم شکل می‌گیرد. چیزی که نویسندگان فیلمنامه از قسمت دوم تا چهارم روی آن مانور می‌دهند، کنکاش در لایه‌های درونی آدم‌ها و نقب زدن به تنهایی عمیقشان است. حتی ورای آن نقاط عطف درخشانی که در پایان قسمت‌های سوم و چهارم گذاشته شده است. ماهی و بهنام هردو قهرمان‌های این سریال هستند اما نویسندگان آن با مهارت بسیار مابین این دو قرار گرفته و هر لحظه به سمتی می‌لغزند. با ورود آدم‌های جدید به زندگی این دو، داستانک‌های خوبی شکل گرفته که به تنه اصلی آن می‌چسبند. یک سو ثریا و دختر خردسالش و در طرف دیگر نقاش جوان و مشهوری که زمانی در دانشکده به ماهی علاقمند بوده است. ورود دوست نقاش آنها به داستان که به نقطه عطف قسمت سوم منجر می‌شود نیز علاوه بر تنشی که به قصه می‌بخشد، تکه دیگری از وجوه درونی قهرمان‌های سریال را آشکار می‌کند. همان طور که در همین قسمت پرده از رازی برداشته می‌شود که می‌تواند نقش مهمی در جدایی این دو از یکدیگر داشته باشد. از طرف دیگر اتفاق‌های ساده و روزمره زندگی که به نظر پیش‌پا افتاده هم به نظر می‌رسند، وجوه دراماتیک پیدا کرده و قصه را به جلو هدایت می‌کنند. برای مثال می‌توان به قضیه آزمون رانندگی بهنام و پنج بار مردود شدنش اشاره کرد که در تضادی ظریف با پلان‌های نسبتا زیاد رانندگی ماهی قرار دارد. همین طور ماجرای غذا و آشپزی که رابطه بهنام و ثریا را استارت زده و ردپای آن را در حلیم پختن پدر ماهی در خانه خود می‌بینیم. یکی از ...

یادداشت ها